Sunday, November 7, 2010

Bahaya debu halus Merapi

Oleh Shanty Nur Shaffizan Shafee
shantynur@hmetro.com.my

BAHAYA...seorang penduduk menunjukkan jalan raya diselaputi debu halus.
BAHAYA...seorang penduduk menunjukkan jalan raya diselaputi debu halus.

KUALA LUMPUR: “Sekarang ini Gunung Merapi menghamburkan awam debu halus yang berbahaya untuk kesihatan.

“Kami menggunakan beberapa lapis topeng muka bagi mengelak terhidu debu gunung berapi berkenaan yang boleh menyebabkan maut,” kata Norazila Abdul Aziz, 27, pelajar perubatan Universiti Gadja Mada, Yogyakarta.


Beliau berkata, ramai penduduk dirawat di hospital di Yogyakarta akibat melecur terkena debu panas itu yang mengandungi silika yang biasa digunakan untuk industri kaca.

“Saya bersama tujuh lagi rakan dari universiti sama menunggu masa untuk dipindahkan kira-kira jam 1 pagi ini (2 waktu Malaysia). Rakan yang lain sudah dipindahkan secara berperingkat ke Solo sejak letusan berlaku.


“Kami kumpulan terakhir akan dibawa keluar dan keadaan di Yoyakarta agak kelam-kabut kerana awan debu panas akibat letusan gunung berapi itu sudah menyelubungi kawasan itu,” katanya ketika dihubungi. Sementara itu, Yang di Pertua Persatuan Kebangsaan Pelajar-pelajar Malaysia di Indonesia, Khairul Hafidz Al Khair Khairul Amin yang dihubungi Harian Metro berkata, daripada 456 pelajar perubatan dari Universitas Gadja Mada, semua 371 orang menanti dibawa pulang ke tanah air menggunakan pesawat Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dalam masa terdekat.


“Diatas sebab tertentu serta mempunyai masalah dengan fakulti, 48 pelajar mengambil keputusan menetap di Yogyakarta, namun pihak PKPMI terus memantau mereka.

“Pihak kedutaan juga menghubungi keluarga pelajar memaklumkan keadaan mereka di sini selain membuka talian bagi membolehkan mereka berhubung antara satu sama lain,” katanya.


Menurutnya, ketika letusan paling teruk itu berlaku tengah malam kelmarin, kebanyakan pelajar berada di kediaman masing-masing.

“Sebelum ini semua pelajar sudah mengemaskan barang dan hanya bersiap untuk pindah. Apabila letusan menjadi lebih teruk dan hampir dengan rumah, pihak Kedutaan Besar Malaysia dan Wisma Putra mengarahkan untuk dipindahkan ke Solo sebelum menanti ketibaan bantuan pesawat dari TUDM untuk membawa semua mereka pulang ke Malaysia,” katanya.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/BahayadebuhalusMerapi/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...