Sunday, November 7, 2010

Bantuan Bernas

PENDANG: Sejumlah RM500,000 diperuntukkan Beras Nasional Bhd (Bernas) bagi membantu mangsa banjir di Kedah dan Perlis dengan membekalkan barangan keperluan asas seperti beras, gula, air mineral dan roti, semalam.

Pengurus Besar Kanan Sektor Perniagaan Beras Tempatan, Abdul Rahman Mohd Nasri, berkata Bernas dengan usahasama Gula Padang Terap Sdn Bhd membekalkan kira-kira 20,000 paket gula seberat satu kilogram (kg), 20,000 beras (10 kg) dan 12,000 bungkus roti serta air mineral untuk dihantar ke 100 pusat pemindahan banjir di Kedah dan 30 pusat di Perlis, yang akan diagihkan secara berperingkat selama tiga hari bermula semalam.


“Kami juga menubuhkan satu pasukan sukarelawan Bernas membabitkan 60 kakitangan untuk membantu membersihkan rumah kakitangan Bernas serta penduduk setempat yang terjejas akibat banjir,” katanya ketika ditemui di Kilang Bernas Bukit Raya, di sini, semalam.

Abdul Rahman berkata, seramai 60 kakitangan Bernas secara sukarela akan turun padang menjayakan misi bantuan kemanusiaan berkenaan yang digerakkan seawal jam 8 pagi.


Katanya, lapan lori seberat tiga tan akan pergi ke kedua-dua negeri berkenaan untuk menghantar bekalan keperluan asas kepada mangsa banjir.


“Kita anggarkan lebih 100 kakitangan Bernas terbabit secara sukarela dalam menjayakan tiga misi bantuan kemanusiaan kepada mangsa banjir berkenaan,” katanya.

Sementara itu, di Jerlun kelmarin, Nasmir Holding Sdn Bhd membekalkan 20,000 hamper berisi beras, roti dan air mineral untuk diagihkan kepada mangsa banjir daerah di Jerlun dan Kubang Pasu.


Pengarah Urusannya, Kadhar Shah Abdul Razak berkata, bantuan itu adalah sumbangan Nasmir untuk membantu mangsa banjir di utara Semenanjung.

“Jika keperluan mendesak, Nasmir akan menambah peruntukan untuk membantu mangsa banjir di daerah terjejas,” katanya ketika ditemui di pusat penempatan banjir di Sekolah Kebangsaan Seri Muda, di sini, kelmarin.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/BantuanBernas/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...