Monday, November 15, 2010

Bayi dalam kotak



GEORGETOWN - Seorang lelaki yang ingin membuang kotak yang disangkanya sampah terkejut apabila ternampak seorang bayi lelaki di dalamnya.

Mahmud Maslan berkata, ketika ditemui, bayi itu tidak menangis.

“Saya menjumpai satu kotak dan setelah diperiksa, ia berisi seorang bayi lelaki. Saya mengambil keputusan membawanya pulang ke rumah terlebih dahulu sebelum membuat laporan polis,” katanya.

Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komisioner Gan Kong Meng berkata, dalam kejadian kira-kira jam 10.15 malam itu, seorang lelaki yang dipercayai baru pulang dari masjid menjumpai kotak minuman di penjuru kaki lima Flat Sri Petani, lalu mengambilnya untuk dibuang.

“Siasatan awal mendapati bayi seberat 2.7 kilogram baru diletakkan di situ kira-kira 15 minit setelah dilahirkan dalam tempoh 24 jam. Bayi itu sihat dan dalam keadaaan stabil serta masih mempunyai tali pusat.

“Ketika ditemui, bayi yang berkulit cerah dan berambut lurus itu tidak menangis dan dalam keadaan bogel, diletakkan dalam kotak minuman. Pemeriksaan doktor, mendapati tali pusat bayi itu dipotong dengan kasar dan ini menunjukkan suspek tidak mempunyai pengalaman."

"Terdapat juga kesan darah kering pada bayi itu,” katanya kepada media di Balai Polis Pulau Tikus, di sini, semalam.

Menurutnya, bayi itu belum diketahui keturunannya dan sudah dihantar ke Hospital Pulau Pinang (HPP) untuk pemeriksaan lanjut .

Kong Meng turut meminta orang ramai yang mempunyai maklumat, menghubungi Ibu Pejabat Daerah Timur Laut Pulau Pinang di talian 04-2282222.

Kes itu disiasat dibawah Seksyen 317 Kanun Keseksaan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...