Thursday, November 11, 2010

Sekadar membaca tak beri impak besar

KUALA LUMPUR: “Pengaruh bahan bacaan memainkan peranan dalam membina sahsiah diri seseorang insan namun tidak semua bahan bacaan itu mampu memberi impak yang besar sekiranya ia tidak dibaca berulang kali,” kata Penaung Darussyifa’, Datuk Dr Harun Din.

Beliau berkata demikian ketika mengulas muka depan Harian Metro semalam yang melaporkan seorang pemuda berusia 23 tahun menetak kepada ibu kandungnya sehingga mati dipercayai terpengaruh ilmu mistik di Felda Chini Timur 1.


Menurut Harun, kemungkinan ada faktor lain menjadi penyumbang kepada tindakan ‘gila’ lelaki itu namun tidak dapat dikenal pasti orang sekelilingnya termasuk ahli keluarga.

“Wujud faktor bukan fizikal iaitu pengaruh luar yang dilakukan makhluk halus dalam diri lelaki itu sehingga dia gagal mengawal kewarasan akal fikiran dan tindakan yang dipanggil Massus Syaitan.


“Pengaruh kuasa ghaib, ilmu mistik dan makhluk halus memang wujud dan sudah disebut dalam al-Quran malah kuasa itu juga mampu mempengaruhi manusia,” katanya ketika dihubungi, semalam.


Selain itu, beliau tidak menolak kemungkinan lelaki itu dibebani masalah tekanan hidup termasuklah tekanan mental, faktor kekecewaan yang ditanggung sekian lama atau bebanan yang terpaksa ditanggung menyebabkan dia hilang kewarasan.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Sekadarmembacatakberiimpakbesar/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...