Tuesday, January 4, 2011

'Sri Alam Trading' tipu RM300,000

SHAH ALAM: Sebuah syarikat yang diberi jolokan ‘flying by night’ dan beroperasi di Sungai Buloh, Kuala Selangor, dekat sini, dikesan sudah memperdayakan 30 mangsa membabitkan kerugian hampir RM300,000 sejak sebulan lalu.

Syarikat itu yang dipercayai menggunakan nama perniagaan ‘Sri Alam Trading’ menyewa lot kedai di kawasan itu sebagai markas operasi sebelum membuat tempahan pelbagai barang daripada pelanggan.

Difahamkan, syarikat itu berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) didalangi empat suspek termasuk seorang wanita berusia antara 40 hingga 60 tahun dan kerugian tertinggi yang dialami mangsa ialah RM28,000.

Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah, berkata kejadian pertama dikesan pada 24 Disember lalu dan terakhir dua hari lalu.


Menurutnya, modus operandi syarikat terbabit ialah mereka akan membuat pesanan pembelian ke atas barang berharga seperti komputer riba, alat tulis, minyak pelincir, bulu tangkis, bahan binaan, kayu, pagar automatik dan kamera litar tertutup (CCTV).


“Selepas menerima barang yang dipesan, suspek akan menyerahkan cek yang didaftarkan atas nama syarikat.

“Mangsa yang tidak mengesyaki apa-apa kemudian cuba menunaikan cek itu yang kebiasaannya memerlukan tiga hari sebelum menyedari mereka ditipu selepas akaun ditutup,” katanya pada sidang media di sini, semalam.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/SriAlamTradingtipuRM300_000/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...