Wednesday, July 13, 2011

Bersih 2.0: Amnesty mahu British beri tekanan kepada Najib

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 12 Julai: Kerajaan United Kingdom perlu memberi tekanan kepada Perdana Menteri Malaysia ketika dalam lawatan minggu ini, ekoran tindakan ganas polis menangkap dan menyuraikan peserta himpunan aman di Kuala Lumpur pada hujung minggu yang lalu sehingga 1667 ditangkap, kata Amnesty International.

"Kerajaan Perdana Menteri Najib telah mengasari puluhan ribuan rakyat yang hanya menjalankan tanggungjawab mereka dalam demonstrasi aman tersebut,’ kata Timbalan Pengarah Asia-Pasifik di Amnesty International, Donna Guest.

‘Penindasan dan keganasan yang dilakukan oleh pihak Polis DiRaja Malaysia adalah bertentangan dengan piawaian hak asasi manusia antarabangsa dan tidak harus dibiarkan berterusan sama sekali. Mana-mana demonstrasi aman di masa depan harus dibenarkan dan dihormati oleh pihak berkuasa," tambahnya.

Dalam satu kenyatan hari ini, mereka berkata polis menahan penunjuk perasaan aman, melepaskan gas pemedih mata terus ke arah penunjuk perasaan dan kompaun hospital pada 9 Julai yang lalu, dalam percubaan untuk menghentikan perhimpunan reformasi pilihan raya yang dikenali sebagai Bersih 2.0 daripada berkumpul di sebuah stadium di ibu kota.

Salah seorang peserta perhimpunan aman tersebut, Baharuddin Ahmad, 56 tahun, terjatuh dan terus tidak sedarkan diri setelah terkena gas pemedih mata berhampiran bangunan pencakar langit Petronas, kemudiannya diisytiharkan meninggal dunia setelah tiba di hospital.

Ekoran itu juga mereka menggesa pihak berkuasa Malaysia untuk menyiasat dakwaan bahawa polis gagal untuk memberi bantuan segera kepada Baharuddin Ahmad sebelum kematiannya, ini termasuk juga laporan bahawa ambulans tiba hanya satu jam setengah selepas beliau rebah.

Ujarnya lagi, ramai penunjuk perasaan telah dipukul oleh polis dan pegawai-pegawai Unit Simpanan Persekutuan (FRU), satu pasukan khas yang digunakan untuk menghalang perhimpunan awam besar-besaran. Salah satu video Youtube menunjukkan pegawai polis berpakaian preman menendang penunjuk perasaan yang terbaring, manakala polis berpakaian seragam hanya berdiri memerhati.

Polis juga jelasnya telah melepaskan gas pemedih mata terus di penunjuk perasaan, termasuk ahli-ahli pembangkang parlimen.

Selain Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, Ahli Parlimen PAS, Khalid Samad turut menerima enam jahitan di kepala selepas peluru gas dilepaskan terkena beliau, manakala seorang pengawal peribadi Anwar juga cedera.

Gas pemedih mata turut dilepaskan ke arah sebuah hospital di mana penunjuk perasaan telahpun berundur ketika itu, meletakkan kesihatan pesakit di dalam risiko. Perbuatan ini telah dinafikan oleh pihak polis Malaysia.

’Kerajaan British tidak perlu membentang permaidani merah untuk Perdana Menteri Malaysia di atas kekejaman ini,’ kata Donna Guest.

’David Cameron perlu memberitahu Perdana Menteri Datuk Seri Najib bahawa pencabulan hak asasi manusia terhadap penunjuk perasaan aman tidak boleh diterima.’

"Amnesty International juga menyeru Vatican menekan Najib untuk menghormati hak asasi manusia apabila pemimpin Malaysia melawat Rome hujung minggu ini," tegasnya.


http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/4319-bersih-20-amnesty-mahu-british-beri-tekanan-kepada-najib

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...