Wednesday, August 6, 2008

Makaroni berkeju





APAKAH perbezaan pasta dan makaroni? Atau spageti dan makaroni? Mungkin ramai yang masih keliru. Makaroni dan spageti adalah dua jenis pasta yang sangat popular. Jika ia berbentuk seperti skru, ia dinamakan fusili. Manakala yang berbentuk kerang dipanggil shell.
Hampir semua pasta diperbuat daripada gandum durum. Ia lebih 'keras' daripada gandum biasa. Jadi, sangat sesuai dijadikan pasta. Pasta yang disediakan segar perlu menggunakan tepung sebegitu supaya bentuknya kekal ketika ia dicelur.
Di negara ini, hanya sesetengah pasar raya khusus untuk ekspatriat yang menjual pasta segar. Namun, membuatnya sendiri memerlukan sedikit kemahiran dan teknik ulian yang tepat. Anda juga memerlukan mesin pasta atau dikenali juga sebagai mesin mi. Selain membuat mi atau pasta, mesin tersebut sesuai untuk membuat kuih gunting.
Makaroni bersos keju ini amat digemari kerana rasanya yang lemak dan masin. Ia begitu popular sebagai hidangan dan harganya agak mahal. Bagi sesetengah penggemar pasta yang tidak suka atau jemu dengan sos berunsur tomato, memilih sos berkeju sebagai pengganti. Seperkara yang perlu diingati, makaroni ini mesti dihidangkan ketika masih panas.
Jika makaroni dibiarkan sejuk, sosnya akan membeku sedikit dan tidak begitu menyenangkan bila hendak dimakan. Anda juga harus memilih keju yang betul. Untuk rasa yang berbeza, boleh gunakan keju parmesan sebagai ganti mozzarella. Apa yang penting tentang keju adalah memastikan ia halal atau sebaliknya.
Terdapat banyak jenis keju di pasar raya. Yang paling terkenal mungkin cheddar keluaran sebuah syarikat terkenal kerana sering digunakan dalam rancangan masakan di televisyen. Bagi keju mozzarella atau parmesan pula, pastikan ada logo sah menyatakan ia halal.
Rennet yang digunakan haruslah jenis microbial atau sumbernya daripada binatang yang disembelih mengikut lunas-lunas Islam.
Kadangkala ia ada logo daripada negara yang menghasilkannya. Kebanyakan keju tidak halal, jadi, orang Islam hendaklah berwaspada.
Selain udang, boleh gunakan isi ayam atau daging yang telah siap direbus empuk. Udang atau makanan laut seperti kupang, isi ikan salmon dan lain-lain lebih menarik kerana variasi warnanya. Jika suka, boleh taburkan daun pasli di atas makaroni sebelum menghidangkannya.
Gunakan herba segar oregano atau basil jika ada kerana bau herba segar lebih harum. Namun jika sukar, memadai menggunakan herba campuran kering Itali yang boleh dibeli di dalam botol-botol kecil. Supaya tahan lama, simpan di dalam peti sejuk setelah ia dibuka.




Sekiranya anda mempunyai lada hitam dalam pengisar khas, lebih baik mengisarkannya di atas makaroni bersos keju ini sejurus sebelum menyajikannya. Ini kerana lada hitam yang baru dikisar sangat wangi dan menyelerakan. Ditambah dengan keharuman keju, anda tidak akan jemu menikmati hidangan ini.
Makaroni boleh juga digantikan dengan lain-lain jenis pasta. Hanya pastikan ia bergerigi atau mempunyai corak di atasnya supaya sos dapat melekat. Hindari daripada menggunakan pasta yang agak licin seperti spageti untuk sos seperti ini. Spageti sangat sesuai untuk sos berdaging seperti bolognese.
Bila merebus makaroni, sediakan air mendidih. Ini adalah untuk menambah air rebusan itu jikalau ia agak sedikit. Untuk merebus dengan sempurna, jerang air dalam periuk besar. Bila mendidih, masukkan sedikit minyak dan garam. Berhati-hati bila memasukkan garam kerana air itu serta-merta mendidih dengan kuat.
Masukkan makaroni, kacau dan biar. Kacau sekali-sekala hingga makaroni masak. Ini bermakna, ia empuk tetapi masih rangup bila dikunyah. Jika terlebih masak, makaroni akan menjadi lembik dan rasa hidangan juga tidak begitu enak. Sebaik saja mengangkat makaroni, letak di dalam penyejat. Gaulkan dengan minyak rata-rata supaya ia tidak melekat.
Dalam resipi ini, masaklah makaroni sejurus sebelum mula menyediakan sosnya. Ini kerana makaroni yang masih panas mudah menyerap sos keju yang masih panas itu. Selain itu, membuat sos ini hanya memakan masa 10 minit sahaja.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...