Friday, September 26, 2008

Muhd Taib: Penangguhan untuk redakan Umno

Muda Mohd Noor Sep 26, 08 1:05pm

Ketua Penerangan Umno, Tan Sri Muhammad Muhd Taib berkata, keputusan untuk menangguhkan perhimpunan agung dan pemilihan Umno dapat meredakan keadaan dalam parti itu sekarang berhubung isu peralihan kuasa.

"Penangguhan itu juga baik untuk semua, untuk Pak Lah dan kepada parti," kepada ketika ditemui selepas mesyuarat tergempar Majlis Tertinggi (MT) Umno hari ini.

Sebelum itu, mesyuarat tergempar MT pagi tadi memutuskan untuk menangguhkan perhimpunan agung dan pemilihan Umno dari Disember kepada Mac tahun depan.

Bagaimanapun, mesyuarat perwakilan bahagian akan diteruskan mengikut jadual di mana mereka akan membuat pencalonan bagi jawatan presiden, timbalan presiden, naib-naib presiden dan kerusi MT.

Menurut Muhd Taib, Perhimpunan agung dan pemilihan parti dijangka diadakan pada akhir bulan Mac.

Sehubungan, katanya, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi juga akan umumkan keputusannya sama ada akan bertanding jawatan presiden sebelum bermulanya mesyuarat bahagian.

Dalam sidang akhbarnya sebelum itu, Abdullah berkata, beliau belum lagi memutuskan sama ada akan bertanding mempertahankan jawatan presiden.

Desak dipercepatkan

"Semua ahli MT menyambut baik keputusan penangguhan tersebut meredakan keadaan seperti panas (dalam parti)," kata Muhd Taib.

Beliau dipercayai merujuk kepada perkembangan semasa dalam Umno berhubung pelan peralihan kuasa pada 2010.

Bagaimanapun, pemimpin akar umbi Umno tidak sekata mengenai tarikh tersebut dan banyak yang mendesak supaya tarikh itu dipercepatkan lagi.

Malah, sebahagian Umno bahagian, yang dijadual mesyuarat mulai 9 Oktober ini, secara terbuka mahu mencadangkan calon lain untuk jawatan presiden.

Dan regu pilihan mereka ialah Najib dan Tan Sri Muhyiddin Yassin, masing-masing bagi jawatan presiden dan timbalan presiden.

Ternyata perkembangan itu membimbangkan beberapa pihak dalam Majlis Tertinggi (MT) sendiri, sehingga yang mencadangkan Abdullah tidak bertanding kerana bimbang tidak mendapat pencalonan mencukupi.

Untuk layak mempertahankan jawatan presiden, Abdullah mesti mendapatkan sekurang-kurangnya 30 peratus atau 58 pencalonan daripada bahagian. Umno mempunyai 191 bahagian.

Mesyuarat bahagian

Mengulas lanjut mengenai keputusah mesyuarat MT hari ini, Muhd Taib berkata, ia bermakna perdana menteri "mendengar suara di peringkat bawah".

Perdana menteri, kata Muhd Taib akan mengumumkan pelan peralihan kuasa tersebut tetapi tidak tahu tarikhnya.

"Tetapi ada kena mengena penangguhan perhimpunan agung Umno dengan pelan peralihan kuasa Abdullah kepada Najib.

"Pak Lah kata dia akan umumkan sebelum mesyuaat bahagian 9 Oktober depan." katanya.

Sementara itu, seorang lagi ahli MT, Tan Sri Rahim Thamby Chik pula menyifatkannya sebagai satu kaedah penyerahan kuasa.

Menurutnya, ia dipersetuju sebulat suara oleh ahli-ahli MT ketika ia dibincangkan dalam mesyuarat hari ini.

Mesyuarat MT hanya membincangkan isu ini sahaja dengan ramai MT yang bercakap mengenai perkara tersebut," katanya.

http://www1.malaysiakini.com/news/90429

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...