Friday, September 26, 2008

Muhd Taib: Pertandingan menjurus pada perpecahan

Sep 25, 08 5:13pm

Ketua Penerangan Umno, Tan Sri Muhammad Muhd Taib berkata cadangan untuk mempertandingkan dua jawatan tertinggi dalam parti perlu dibuat dengan berhati-hati mengikut perlembagaan dengan mengambil kira amalan kemasyarakatan.

Katanya, berdasarkan kepada contoh-contoh besar yang lepas iaitu pada tahun 1981, 1987, 1997 dan 1998, apabila berlaku pertandingan, ia lebih menjurus kepada perpecahan.

Persaingan tersebut telah meninggalkan kesan mendalam terhadap dan ekoran itu jawatan presiden dan timbalan presiden tidak dibenar dipertandingkan.

Menurut laporan Umno, Pemilihan tahun 1981 menyaksi pertembungan antara Tun Musa Hitam dan Tengku Razaleigh Hamzah bagi jawatan timbalan presiden.

Manakala pada 1987, Tengku Razaleigh mencabar Tun Dr Mahathir Mohamad bagi jawatan presiden.

Berikutan itu, Tengku Razaleigh menubuhkan parti Semangat 46 yang kemudiannya dibubarkan dan mereka kembali semula ke pangkuan Umno pada 1996.

Pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada jawatan timbalan perdana menteri dan timbalan presiden Umno pada 1998 pula menyaksikan Anwar menubuhkan Parti Keadilan Rakyat (PKR).

"Jadi kita juga berhati-hati. Bukan semua perlembagaan elok dari segi amalan kemasyarakatan. Perlembagaan adalah 'guideline', kemasyarakatan adalah satu yang lain," kata Muhd Taib kepada pemberita di Bangi hari ini.

"Sama ada masyarakat sudah bersedia, masyarakat boleh menerima dan bertaut balik.

"Oleh itu, kita kena memikir dengan masak-masak apabila kita membuat cadangan," katanya.

Beliau menegaskan demikian ketika tanya mengenai cadangan Menteri Luar, Datuk Seri Dr Rais Yatim supaya Umno kembali kepada cara lama di mana jawatan presiden dan timbalan presiden dipertandingkan bagi memperkukuhkan proses demokrasi dalam parti.

Bagaimanapun, Muhammad berkata, cadangan yang dikemukakan oleh Rais yang juga ahli Majlis Tertinggi Umno, adalah baik dan mengikut amalan sejak zaman pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Cadangan Rais itu molek dari segi perlembagaan tapi kadangkala tak berapa molek dari segi kemasyarakatan dan pelaksanaan. Kalau satu-satu jawatan itu kosong, maka ia berbuka untuk pencalonan," katanya.

http://www1.malaysiakini.com/news/90383

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...