Saturday, January 29, 2011

Firma kaitan Talib diarah henti penebangan balak

Firma kaitan Talib diarah henti penebangan balak
Keruah Usit
Jan 27, 11
1:49pm

Mahkamah telah memberikan perintah interim kepada 15 komuniti rumah panjang Iban di Sebangan Hulu di Simunjan, Sarawak bagi menghalang Quality Concrete Holdings Bhd dan kontraktornya Loyal Billion Sdn Bhd daripada meneruskan segala aktiviti pembalakan, pembersihan kawasan dan aktiviti lain yang berkaitan di sana.

siby by-election nomination day 080510 mahmud taib 02Pemegang lesen konsesi balak, Quality Concrete Holdings Bhd dimiliki sebahagian besarnya oleh adik Ketua Menteri Sarawak, Taib Mahmud - Roziah. Ahli keluarga terdekat Taib juga di katakan memiliki saham di syarikat itu.

Menurut laporan tahunan syarikat itu tahun lalu mencatatkan sepupu pertama Taib, Hamed Sepawi, sebagai 28 daripada 30 pemegang saham terbesar Quality Concrete.

Seorang lagi pemegang saham yang berdaftar di tangga 24 adalah adik ipar Taib Abdul Aziz Husain, mantan setiausaha kerajaan negeri.

Penduduk rumah panjang itu mendakwa tanah berkenaan adalah hak mereka berdasarkan hak-hak tanah bumiputera (NCR). Mereka mendakwa mengikut NCR mereka adalah pemilik sah tanah-tanah di Kampung Entanggor, Ensika, Lumut, Arus Dayak, Tongkah Dayak, Dayak Tongkah Lubuk Manta, Tongkah Dayak Atas, Tongkah Dayak Rumah Panjai, Lunying, Belimbing Besi, Ketimbong dan Bajong Ili, Ili Bajong Atas, Bajong Tengah Ili, Ili Bajong Baruh, - yang terletak kira-kira tiga jam perjalanan dari Kuching.

[Baca berita penuh]

http://malaysiakini.com/news/154635

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...