Friday, January 28, 2011

MB S'gor tak hilang sokongan dalam DUN

Jan 27, 11 12:10pm

Gesaan timbalan perdana menteri supaya Tan Sri Khalid Ibrahim meletakkan jawatan sebagai menteri besar Malaysia menampakkan kedangkalan dan merendahkan tahap pengetahuannya sendiri, kata Faekah Husin (bawah, kiri).

ngo pro selangor government rally 230111 faekahSetiausa politik Khalid itu berkata, Kenyataan Tan Sri Muhyiddin Yasin semalam tidak berpandukan fakta kerana Khalid masih mempunyai sokongan majoriti dalam DUN.

"Jelas di DUN Selangor pada 24 Januari lalu, Tan Sri Khalid masih mempunyai sokongan majoriti ahli-ahli DUN Selangor," katanya.

"Ia bukan sekadar majoriti mudah atau majoriti biasa, walaupun ia bukan majoriti dua pertiga. Sokongan yang miliki Tan Sri Khalid ialah 34 (sokongan) daripada 55 ahli dewan."

Semalam, mengulas kegagalan Selangor mendapat sokongan majoriti dua pertiga untuk meminda undang-undang tubuh negeri, Muhyiddin dilaporkan berkata menteri besar terbabit patut meletakkan jawatan kerana ia membuktikan kredibiliti yang lemah.

Dalam satu kenyataan hari ini, Faekah berkata, menurut perlembagaan, hanya satu sebab sahaja yang memberi alasan untuk memaksa seorang ketua kerajaan meletakkan jawatan, iaitu apabila hilang sokongan majoriti dalam dewan.

NONEMendakwa sudah menjangkakan langkah Muhyiddin (dua dari kanan) itu, Faekah mendakwa pihak berkenaan cuba memesongkan isu sebenar apabila enggan menyokong pindaan yang dicadangkan.

"Kami bersangka baik yang mereka komited dengan cita-cita mempertahankan kedudukan dan peranan Raja-raja," katanya.

"Rupa-rupanya Umno-BN hanya menanam tebu di bibir. Mereka hipokrit; bertopengkan (slogan) 'rakyat didahulukan' dan 'daulat tuanku' namun membenarkan kedaulatan negeri dirobek persekutuan dan (mereka) menyokong Raja hanya apabila ia sesuai dengan kepentingan mereka."


NONEFaekah berkata, meskipun gagal meminda perlembagaan, perkara itu dilihat sebagai satu hikmah supaua "rakyat dapat melihat dengan jelas kepura-puraan Umno".

Beliau juga mendakwa, ekoran penolakan itu, Umno akan selamanya terhalang dari segi moral untuk memperkatakan soal mempertahan maruah negeri dan rakyat Selangor apatah lagi kedaulatan Raja-raja Melayu.

http://malaysiakini.com/news/154620

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...