Wednesday, March 23, 2011

Selcat dapat perakuan mahkamah

Salhan K Ahmad
Mac 22, 11
1:25pm

DUN Selangor berjaya mendapat perakuan mahkamah bahawa jawatankuasa Jawatankuasa Pilihan Khas Selangor Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban, Ketelusan (Selcat) merupakan jawatankuasa sah mengikut undang-undang.

Speaker Datuk Teng Chang Khim berkata, perakuan itu didapati melalui satu keputusan oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam semalam.

NONETeng (dua dari kanan) berkata, keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam itu memutuskan bahawa keputusan dalam sidang dewan tidak boleh dicabar oleh mana-mana mahkamah.

"Mahkamah bersetuju bahawa keputusan yang dibuat oleh DUN dilindungi oleh Perkara 72 dan Perkara 77 Perlembagaan Persekutuan," kata Teng dalam satu sidang akhbar di pejabatnya hari ini.

Keputusan mahkamah itu mengenepikan satu saman yang dikemukakan oleh tiga orang ADUN BN yang cuba mendapatkan perisytiharan bahawa jawatankuasa Selcat tidak sah.

Tiga wakil rakyat berkenaan ialah Datuk Raja Ideris Raja Ahmad, Hasiman Sidom dan Wong Koon Mun.

Tindakan pada isteri Khir Toyo

Sehubungan itu juga, Teng juga meminta Peguam Negara supaya mengambil tindakan ke atas isteri bekas menteri besar Selangor Datin Zaharah Kechik.

khir toyo zaharah kechik selangor former mb 171208Katanya, Zaharah tidak menghadiri sidang Selcat walau telah dipanggil sebagai saksi.

"Itu berlaku pada penggal pertama Selcat di mana (Zaharah) telah dipanggil sebagai saksi tetapi tidak hadir.

"Maka ia merupakan kesalahan di bawah enakmen penghinaan dewan 2009 yang sekarang ini disahkan oleh mahkamah sebagai undang-undang sah.

"Oleh itu saya menggesa Peguam Negara mengambil tindakan untuk mendakwa beliau kerana melanggari peruntukan enakmen penghinaan dewan.

"Tidak ada perkara yang was-was lagi untuk mereka laksanakan," kata Teng lagi.


http://malaysiakini.com/news/159322

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...