Thursday, June 30, 2011

NIEI: Bebaskan Song

NIEI: Bebaskan Song
Salhan K Ahmad
Jun 28, 11
5:20pm

Pusat kajian pilihan raya National Institute for Democracy and Electoral Integrity (NIEI) hari ini menuntut supaya pihak berkuasa segera membebaskan seorang pelatih wanitanya yang ditahan berhubung satu program Parti Sosialis Malaysia (PSM) di Ledang, Johor.

NONESetiausaha agung NIEI, Amin Iskandar (kiri) berkata, tuduhan yang dilemparkan terhadap pelatih warga Korea itu, Song Min-young juga tidak berasas dan tidak betul sama sekali.

"Semasa penahanannya di Ledang, Johor, Song sedang memerhatikan kerja-kerja oleh Parti Sosialis Malaysia, selari dengan tugasnya di NIEI," kata Amin yang membacakan satu kenyataan rasmi NGO itu.

Beliau berkata demikian ketika mengulas dakwaan satu laporan akhbar hari ini bahawa, PSM yang mengepalai BERSIH 2.0 bersekongkol dengan ejen asing bagi menyebarkan propaganda jahat untuk menggulingkan kerajaan.

Seorang daripada "ejen asing" yang dinamakan dalam laporan akhbar tersebut itu ialah Song, 24.

"Kami sangat kecewa dan sedih dengan tuduhan yang dibuat oleh polis dan juga Utusan Malaysia bahawa Song merupakan seorang ejen asing yang (mahu) mengacau ketenteraman di Malaysia.

"Kami menuntut supaya Song dibebaskan dan tuduhan ke atasnya digugurkan serta merta," kata Amin lagi yang juga mahu PDRM serta akhbar berkenaan memohon maaf atas tuduhan berkenaan.

Amin menjelaskan, pelajar kejuruteraan di Chonnam National University itu sebenarnya membantu NGO berkenaan dalam kajian pilihan raya dan juga untuk satu kajian bertajuk 'Election in Malaysia: Comparison studies between Malaysia and South Korea.'

NONEBeliau turut menjelaskan, Song juga merupakan anggota pertubuhan hak asasi May 18 Memorial Foundation di Korea dan memulakan latihan selama sembilan bulan di NIEI bermula Mac lalu.

"Tugas (Song) memerlukan beliau berkomunikasi dengan agensi kerajaan, organisasi bukan kerajaan dan juga parti politik.

"Song bukanlah perisik asing dalam apa cara sekalipun," kata Amin yang menambah, Song juga merupakan seorang pelajar jurusan kejuruteraan peringkat ijazah di Chonnam National University, Korea Selatan.

Song telah dibebaskan pada Ahad lalu bersama seramai 29 orang lagi ahli PSM namun beliau kemudiannya ditahan semula semalam di Bangsar, Kuala Lumpur.

"Namun pada 27 Jun, Song ditahan semula pada malam semalam dan kini ditahan di lokap Balai Polis Bukit Jalil," kata Amin.

Bercakap kepada media di perkarangan bangunan balai polis berkenaan, Amin berkata Song kini disiasat mengikut Akta Imigresen berhubung status pasportnya.

"Kita akan bekerjama dengan kedutaan Korea bagi membantu mempercepatkan proses pembebasannya. Kita akan minta kedutaan sahkan pasport beliau," kata Amin lagi.


http://malaysiakini.com/news/168266

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...