Friday, June 17, 2011

Projek terbengkalai: K'jaan keluar surat pengesahan

Projek terbengkalai: K'jaan keluar surat pengesahan
Jun 16, 11 3:42pm

Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan akan mengeluarkan surat pengesahan projek perumahan terbengkalai bagi mengurangkan beban pembayaran ansuran pinjaman rumah oleh pengguna yang menghadapi masalah projek terbengkalai dan sakit.

mca new cabinet member 180308 chor chee heungMenterinya Datuk Chor Chee Heung berkata langkah itu bagi membolehkan pembeli dipertimbangkan untuk mendapat kemudahan-kemudahan lain dalam proses pembelian rumah.

Beliau berkata dengan adanya surat pengesahan berkenaan, pembeli boleh dipertimbangkan untuk mendapat kemudahan membuat penstrukturan semula pinjaman perumahan ataupun mengurangkan kadar faedah pinjaman oleh institusi perbankan.

Selain itu, pembeli juga boleh membuat pinjaman perumahan kerajaan untuk sama ada membatalkan pinjaman baru (pinjaman penuh seperti pinjaman pada kali pertama) atau menangguhkan kenaan faedah pinjaman empat peratus sepanjang tempoh projek dipulihkan atau selama lima tahun (mana-mana yang terdahulu).

"Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan sememangnya memandang serius isu projek perumahan terbengkalai yang menimpa rakyat," katanya ketika menjawab soalan P. Kamalanathan (BN-Hulu Selangor) di Dewan Rakyat hari ini.

Kamalanathan meminta supaya kementerian menyatakan apakah tindakan yang diambil terhadap pemaju-pemaju rumah yang gagal menyiapkan projek perumahan seperti yang dijanjikan.

azlanDalam pada itu, Chor berkata kementerian kini dalam peringkat akhir proses menambahbaik perundangan sedia ada melalui pindaan kepada beberapa peruntukan di bawah Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan Perlesenan) 1996 (Akta 118).

Katanya pindaan adalah untuk mewujudkan peruntukan khas bagi membolehkan tindakan pendakwaan diambil terhadap pemaju yang gagal menyiapkan projek dalam tempoh perjanjian yang ditetapkan atau menyebabkan suatu projek perumahan terbengkalai.

Menurut beliau kesalahan ini dicadangkan dikenakan denda sebanyak RM250,000 hingga RM500,000 atau penjara tidak melebihi tiga bulan atau kedua-duanya.

"Di dalam cadangan pindaan akta ini juga, kementerian bercadang menaikkan kadar deposit daripada RM200,000 kepada tiga peratus daripada anggaran kos pembinaan yang diperakui oleh arkitek (tidak termasuk kos tanah tetapi termasuk yuran profesional)," katanya.

- Bernama


http://malaysiakini.com/news/167121

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...