Wednesday, June 17, 2009

Kisah artis terlebih dalam PLKN

PUBLISITI melampau bagi menceritakan ‘salasilah’ dan kerenah golongan artis yang menyertai Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) boleh menimbulkan rasa meluat peserta dan ibu bapa.

Kenyataan itu dibangkitkan Ahli Parlimen Tangga Batu, Datuk Idris Haron, ketika membahaskan Rang Undang-undang PLKN di Dewan Rakyat, semalam.

Idris berkata, beliau mendapati kemasukan artis ke dalam program berkenaan terlalu diperbesarkan sehingga menimbulkan rasa kurang senang peserta.

“Bukan itu saja, ada di antara mereka (peserta) yang selesai menjalani program berkenaan mendakwa program itu seperti masuk negara dan kenyataan (mereka) juga diperbesarkan.

“Sebenarnya, publisiti terhadap artis selain anggapan buruk terhadap PLKN perlu ditepis dengan menggunakan kaedah mengawal ‘khabar’ tidak tepat dilaporkan kepada umum,” katanya yang juga bekas Timbalan Menteri Pengajian Tinggi.

Sebelum itu, Idris menyarankan kepada Kementerian Pertahanan supaya tidak putus asa untuk melakukan penilaian terhadap keberkesanan program yang sudah menjangkau usia enam tahun.

Menurutnya, tempoh enam tahun itu sudah boleh menampilkan satu kesan dan ia perlu dinilai dengan menggunakan mekanisma yang boleh menampakkan keberkesanan program itu.

Tanpa menidakkan kemampuan program itu yang mampu membentuk generasi masa depan yang cemerlang, Idris berkata, tidak wajar semangat program itu hanya dipupuk untuk tempoh tiga bulan latihan saja.

“Kita perlu menjadikan proses PLKN ini sebagai antara perjalanan insan (rakyat Malaysia) sehingga mencapai usia 17 tahun,” katanya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...