Wednesday, December 15, 2010

SPRM bersihkan Nik Aziz dan Wee Ka Siong

SPRM bersihkan Nik Aziz dan Wee Ka Siong
Hafiz Yatim
Dis 15, 10
3:01pm

Siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendapati Menteri Besar Kelantan Nik Aziz Nik Mat bersih daripada tuduhan rasuah terhadapnya.

Tuduhan itu membabitkan dakwaan oleh Haji Nik Aziz dibiayai oleh seorang ahli perniagaan untuk mengerjakan Haji dan pelantikan menantunya, Abdul Ariffahmi Abdul Rahman sebagai ketua eksekutif Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK).

NONEPengerusi Panel Semakan dan Operasi SPRM, Hadenan Abdul Jalil berkata Nik Aziz tidak meminta syarikat tersebut membayar kos mengerja Haji sebanyak RM65,000.

Selain itu, katanya, Nik Aziz juga tidak pergi mengerjakan haji tersebut.


Bagaimanapun, panel tujuh anggota itu mendapati ada kelemahan dalam prosedur yang harus diperbaiki.

Panel itu bertanggungjawab menyemak kes-kes rasuah atau salahguna kuasa yang telah disiasat oleh SPRM, tetapi diklasifikasikan sebagai 'tiada tindakan lanjut' diperlukan.'

Panel juga membersihkan Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk Wee Ka Siong daripada tuduhan berlaku percanggahan kepentingan dengan memegang jawatan dalam sebuah firma arkitek, berkaitan dengan projek Zon Bebas Pelabuhan Klang.

Bukti baru siasatan Tajudin


Hadenan yang juga bekas ketua audit negara, turut menafikan bahawa SPRM tidak mengambil tindakan terhadap bekas pengerusi Malaysia Airlines (MAS), Tan Sri Tajudin Ramli.

NONEMenurutnya, siasatan masih berjalan, terutama terutamanya selepas penemuan bukti baru berhubung perkara itu.

Katanya, dakwaan bahawa SPRM tidak menjalan siasatan adalah tiadak berasas kerana ada penemuan bukti baru dan SPRM sedang menelitinya.

Ditanya sama ada bukti baru itu mengenai apa yang dilaporkan di blog, Hadenan menekankan bahawa ia sedang dalam siasatan.

Ditanya sama ada Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail juga sedang disiasat kerana didakwa tidak mahu mengambil tindakan terhadap Tajudin, Hadenan enggan mengulas mengenainya.

Tajudin sedang disiasat berhubung pembelian kemudahan MASkargo di Dusseldorf, Jerman, yang mengakibatkan kerugian besar kepada syarikat penerbangan negara itu.

SPRM memulakan siasatan terhadap Tajudin sejak tahun 2002, dan blog Malaysia Today yang dikendalikan oleh penulis blog Raja Petra Kamarudin, mendakwa ia tidak diteruskan atas arahan Abdul Gani.

[Baca berita penuh]

http://malaysiakini.com/news/150863

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...