Saturday, February 26, 2011

PM: K'jaan tak cadang naikkan harga RON95

Salhan K Ahmad
Feb 25, 11
7:56pm

Perdana menteri Datuk Seri Najib Razak berkata beliau tidak dapat menjangka sekiranya harga minyak akan terus terjejas ekoran keadaan politik yang tidak stabil di Timur Tengah.

Katanya, kerajaan bagaimanapun akan terus menyemak harga berkenaan untuk masa akan datang.

"Kita akan semak. Saya tak boleh kata apa-apa untuk masa akan datang.

"Maksudnya untuk masa ini kita tidak ada cadangan untuk naikkan harga minyak.

"Kalau keadaan di Timur Tengah ini dapat reda cepat, jadi dia akan menurun. Jadi harga RON98 akan menurun. Itu yang kita janjikan," katanya.

Jelasnya, kerajaan hanya mengawal harga RON95 yang ditetapkan dengan subsidi kerajaan.

"Kita akan pantau keadaan ini. Buat masa ini tidak ada langkah untuk kita menaikkan harga minyak RON95. RON97 diapung mengikut harga pasaran.

"(Bagi) RON95, harga yang ditetapkan kerajaan mengikut jumlah subsidi yang begitu besar.

"Kita peruntuk subsidi RM10.3 bilion dalam bajet tahun ini tapi kalau tidak ada perubahan harga, jumlah subsidi kita akan meningkat dengan agak ketara," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi Umno di Kuala Lumpur hari ini.

"Apa juga keputusan ini kita akan ambil kira beban pada rakyat. Ini akan kita utamakan walau kita terpaksa keluar subsidi besar.

"Tapi kerajaan memahami bahawa apa yang kita pentingkan adalah belanja atau kos hidup rakyat yang kita perlu kawal supaya kadar inflasi kita tidak meningkat lebih tinggi daripada sekarang ini.

"(Kadar inflasi) masih terkawal tapi kita tak mahu terlalu tinggi kerana ini akan menjadi satu sungutan di kalangan rakyat," katanya lagi.


http://malaysiakini.com/news/157068

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...