Saturday, February 26, 2011

Tindakan UPM tak munasabah

PUTRAJAYA: Tindakan Universiti Putra Malaysia (UPM) membatalkan kemenangan sekumpulan mahasiswa atas alasan berkempen berkumpulan tidak munasabah kerana pilihan raya kampus (PRK) seharusnya dijadikan medan terbaik memberi pendidikan politik dan demokrasi kepada mahasiswa.

Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah, (gambar) berkata beliau menghubungi Naib Canselor UPM, Prof Datuk Dr Radin Umar Radin Sohadi, kelmarin sebaik dimaklumkan kemenangan sekumpulan mahasiswa dalam pilihan raya kampus dibatalkan universiti.


Katanya, pendidikan politik dan demokrasi seharusnya merintis ke arah amalan demokrasi lebih matang, malah kementerian mahukan ia menjadi gelanggang politik yang sihat dan menyuburkan idealisme mahasiswa, selain dijalankan secara adil, telus dan licin serta meningkatkan penyertaan mahasiswa dalam proses berkenaan.

“Jadi alasan membatalkan kemenangan sekumpulan mahasiswa itu tidak wajar dan munasabah kerana umum mengetahui pihak yang membuat bantahan itu sendiri sebuah kumpulan juga, dan ini diakui seorang daripada mereka dalam perbincangannya dengan saya hari ini (semalam).


“Malah, pembatalan itu dibuat tanpa memberi peluang kepada pihak dibatalkan itu membela diri. Jika berlaku pembatalan atas alasan yang tidak munasabah ini, saya bimbang dilabelkan sama seperti Burma yang tidak mengiktiraf kemenangan Parti Liga Demokrasi Kebangsaan pimpinan Aun San Su Kyi dalam pilihanraya 1990, atau Amerika Syarikat, negara Kesatuan Eropah (EU) dan Israel yang tidak mengiktiraf Hamas dalam pilihanraya Palestin pada 2006,” katanya dalam kenyataan media di sini, semalam.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/TindakanUPMtakmunasabah/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...