Saturday, March 5, 2011

Punca-punca rusuhan Dunia Arab

Posted by admin on March 5th, 2011

A.Kadir Jasin

Kekurangan bahan makanan, kenaikan harga (inflasi) dan pengangguran adalah antara penyebab utama kebangkitan jelata Dunia Arab dan Afrika Utara selain ketidakpuasan mengenai hak asasi dan kebebasan. Isu serupa juga menyebabkan tunjuk perasaan besar-besaran berlaku di India, negara demokrasi terbesar di dunia. Walaupun ekonomi India berkembang pesat, kehidupan rakyat semakin tertekan akibat kenaikan harga bahan makanan.

Inflasi makanan naik kepada 11.49 peratus pada minggu berakhir 12 Feb lalu. Kadar inflasi tahunan berasaskan harga borong adalah 8.23 peratus dan pengangguran berada di sekitar 10.7 peratus.

Di negeri China, sebuah negara diktator Komunis, kerajaan mengakui wujudnya masalah bekalan dan harga bahan makanan. Ia mengambil langkah menambah stok makanan dan mengawal kenaikan harga. Kadar inflasi naik kepada 4.9 peratus pada bulan Januari dan pengangguran 4.1 peratus.

Pertumbuhan ekonomi yang pantas di China (10.3 peratus) dan India (9.1 peratus) menyebabkan permintaan dalam negara meningkat pada saat cuaca buruk mengurangkan pengeluaran makanan.

Malaysia tidak terkecuali

Memandangkan kesan negatif kekurangan bahan makanan, kenaikan harga dan pengangguran kepada keselamatan dan kesejahteraan sesebuah negara, saya mengambil peluang membangkitkannya dalam pertemuan pendek dengan Perdana Menteri, Mohd Najib Abdul Razak, di pejabatnya di Putrajaya pada 1 Mac.

Saya dan tiga kakitangan Berita Publishing menemui beliau kerana majalah Malaysian Business sedang menyiarkan beberapa siri laporan mengenai Program Transformasi Kerajaan (GTP).

Saya menekankan kepada Perdana Menteri dalam pertemuan keemasan itu mengenai peri pentingnya kita memandang berat dan melakukan yang terbaik bagi menjana guna tenaga tempatan, menjamin bekalan makanan yang mencukupi dan mengawal inflasi.

Mengenai guna tenaga, saya tidak menafikan ketepatan hujah Perdana Menteri bahawa rakyat Malaysia semakin memilih pekerjaan. Kecenderungan memilih kerja adalah biasa di mana-mana negara pun yang mengalami pertumbuhan ekonomi yang pesat dan kadar pengangguran yang rendah. Ekonomi kita berkembang pada kadar 7.2 peratus tahun lalu.

Walaupun inflasi kita rendah — sekitar dua peratus — tetapi Perdana Menteri sendiri mengakui bahawa beliau mendengar rungutan orang kampung mengenai kenaikan harga barang pengguna.

Kembali kepada isu guna tenaga dan pengangguran, kita tidaklah boleh mengambil jalan mudah dengan mengherdik dan menyisihkan pekerja tempatan apatah lagi dengan sewenang-wenangnya mengimport pekerja asing.

Manfaatkan tenaga kerja tempatan

Saya menyebut kepada Perdana Menteri peluang menjana semula penggunaan tenaga kerja tempatan melalui projek-projek raksasa seperti Sistem Pengangkutan Laju Massa (Mass Rapid Transit) dan projek-projek inisiatif swasta.

Memanglah susah hendak memaksa pekerja tempatan membuat kerja-kerja perburuhan seperti pembancuh semen, mengecat bangunan dan penyaring besi cerucuk. Kita pun tidak mahu pekerja kita membuat kerja-kerja perburuhan yang tidak memerlukan kepakaran dan tidak ada ciri tokok nilai.

Tetapi banyak lagi kerja sektor pembinaan yang memerlukan kepakaran seperti reka bentuk, kejuruteraan, ukur bahan, hiasan dalaman dan landskap di mana latihan di tempat kerja dan pentauliahan boleh dibuat. Program vendor dan persumbaran luar (outsourcing) juga boleh disyaratkan kepada kontraktor.

Saya faham reaksi Perdana Menteri apabila beliau berkata pekerja tempatan tidak berminat dengan kerja pembinaan manakala yang ada kemahiran lebih suka bekerja di luar negara.

Saya tidak mengatakan semua jawatan dan kekosongan wajib diisi oleh pekerja tempatan. Saya pun tahu memang ramai pekerja Malaysia memilih kerja dan tidak berminat dengan kerja berat.

Tetapi kita wajib cuba dan kita wajib faham mengapa pekerja tempatan menolak pekerjaan dan kemahiran tertentu. Yang pasti adalah gaji atau upah wajiblah setanding dengan kemahiran dan kos sara hidup.

Kita tidak boleh bandingkan pekerja asing dengan pekerja rakyat jelata kita sendiri dan daripadanya kita buat kesimpulan rambang yang pekerja kita malas dan memilih kerja.

Bagi pekerja asing — amah misalnya — upah RM500 sebulan sudah mencukupi kerana makan percuma dan tempat tinggal ditanggung majikan. Yang bernasib baik pakaian dan tambang kapal terbang pun diberi oleh majikan.

Kita pun tidak menggalakkan rakyat kita menjadi pembantu rumah dan kerja bergaji rendah. Dengan pelajaran minimum yang kita berikan kepada mereka, gaji RM500 atau RM800 sebulan tentulah tidak memadai apatah lagi jika mereka ada tanggungan dan tinggal di bandar.

Pekerja pembinaan dan perkhidmatan asing pun macan itu juga. Ada yang disediakan tempat tinggal percuma dan makan di tempat kerja. Tetapi rakyat kita kena sewa rumah, kena membeli makanan, kena bayar tambang dan kena bayar pelbagai jenis cukai dan yuran. Jadi gaji yang dibayar kepada pekerja asing tentulah tidak cukup dan tidak menarik bagi mereka.

Ini telah pun diakui oleh kerajaan apabila melalui Model Baru Ekonomi dan Program Transformasi Ekonomi ia menjadikan pendapatan tinggi sebagai matlamat pokok.

Utamakan pengeluaran makanan

Pengurangan berperingkat subsidi kepenggunaan akan menyebabkan harga barang pengguna naik. Ini akan menjadi lebih buruk jika produktiviti tidak bertambah.

Dalam konteks ini dan selaras dengan usaha menjamin bekalan makanan yang mencukupi dan harga yang berpatutan, saya menyarankan kepada Perdana Menteri agar keutamaan diberi kepada pengeluaran makanan.

Beliau bersetuju dan spontan menyebut mengenai Projek Pengairan Muda di Kedah dan Perlis yang katanya memerlukan belanja RM2 bilion untuk menaikkan taraf untuk menjadi sistem pengairan yang lengkap.

Alhamdulillah Perdana Menteri nampaknya tahu apa yang sedang berlaku dan tahu apa yang perlu dilakukan untuk mengatasi masalah yang dihadapi negara. Harap-harap Perdana Menteri mempunyai keazaman politik (political will) yang kental untuk melakukan yang terbaik demi negara dan rakyat jelata.

Dalam keghairahan melaksanakan projek-projek raksasa, pembangunan semula bandar dan pembangunan bandar baru, kerajaan hendaknya tidak mengabaikan pembangunan di luar bandar.

Kita takut kalau isu pengangguran, bekalan makanan dan inflasi tidak ditangani dengan cepat dan berhemat, kemungkinan berlaku kebangkitan seperti yang sedang melanda dunia Arab sekarang mungkin menjadi masalah kita satu hari nanti. Barang dijauhkan Allah.

— kadirjasin.blogspot.com


http://www.kl-today.com/?p=14214

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...