Saturday, October 3, 2009

Ancaman gegaran gempa jiran - Kajian mendapati 30 peratus bangunan kerajaan tidak selamat


KESAN gegaran gempa di Sumatera menyebabkan para penghuni Pangsapuri Cendana setinggi 16 tingkat di Bandar Sri Permaisuri, Kuala Lumpur bergegas menyelamatkan diri dalam kejadian pada 2005.


PUTRAJAYA - Malaysia tidak mungkin menjadi lokasi pusat gempa tetapi jika kejadian itu berlaku di negara jiran dengan kekuatan minimum 7.7 skala Richter, dianggarkan 30 peratus daripada bangunan milik kerajaan bakal menghadapi risiko kemusnahan besar.

Demikian penemuan satu kajian terhadap sampel 65 bangunan kerajaan di lokasi penting seperti Kuala Lumpur, Putrajaya dan Klang.

Pensyarah Fakulti Kejuruteraan Awam, Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Prof. Dr. Azlan Adnan berkata, kebanyakan struktur bangunan tersebut dibuat tanpa mengambil kira faktor risiko gegaran akibat gempa bumi.

"Apa yang membimbangkan ialah kawasan-kawasan kajian itu termasuk dalam zon dua iaitu kawasan berisiko mengalami impak gempa bumi,'' ujarnya di sini semalam.

Beliau mengulas hasil kajiannya itu yang dilakukan dengan kerjasama Jabatan Kerja Raya (JKR) serta IKRAM Structure Assessment Sdn. Bhd. yang dilaporkan melalui 'Kajian Risiko Gempa Bumi dan Tsunami di Malaysia' oleh Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2009&dt=0930&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_04.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...