Friday, October 1, 2010

Geng Sri ‘dilapah’

Oleh Hamizah Badiran
am@hmetro.com.my
2010/10/01

KLANG: Satu sindiket dikenali sebagai ‘Geng Sri’ yang terbabit dalam kegiatan mencuri dan ‘melapah’ kenderaan tumpas dengan tertangkapnya tiga individu dalam dua serbuan berasingan di sekitar daerah ini, Rabu lalu.

Ketua Polis Daerah Klang Selatan, Asisten Komisioner Mohamed Mat Yusop, berkata polis turut menahan seorang lelaki berusia 31 tahun dipercayai perancang utama kumpulan terbabit, dalam serbuan kira-kira jam 1 petang.

Menurutnya, geng terbabit bergiat aktif sejak awal tahun lalu dan sejurus kenderaan dicuri ia akan dibawa ke sebuah rumah kosong di Jalan Sungai Udang, untuk dileraikan sebelum ia dijual kepada pihak ketiga.

Katanya, susulan serbuan pertama, polis kemudian menahan seorang lagi lelaki dipercayai penjual kenderaan curi di sebuah restoran di Teluk Pulai, kira-kira jam 5.30 petang, hari sama. “Modus operandi sindiket ini ialah melarikan kenderaan yang diletakkan di tepi jalan termasuk badan lori kontena sebelum dibawa ke rumah kosong.

“Sindiket ini kemudian akan ‘melapah’ kenderaan ini dan komponennya yang sudah dileraikan akan dijual kepada pihak ketiga atau peniaga besi buruk,”
katanya. Selain perancang utama, turut ditahan dua lelaki berusia 49 dan 31 tahun. Mereka ditahan sedang leka meleraikan komponen kenderaan curi di rumah kosong itu.


Mohamed berkata, dalam serbuan itu, pihaknya turut menemui beberapa komponen kenderaan yang sudah dileraikan selain merampas satu set alat pemotong besi dipercayai digunakan untuk meleraikan komponen itu.

“Pemeriksaan rekod jenayah, dalang sindiket ini mempunyai empat rekod lampau membabitkan pecah rumah dan curi kenderaan manakala hasil siasatan melalui nombor pendaftaran di beberapa komponen yang telah dileraikan, kita percaya sebahagiannya adalah milik Kontena Nasional Berhad,” katanya.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/GengSri__8216_dilapah__8217_/Article

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...