Friday, October 1, 2010

Kes kalah akibat pecah amanah, pegawai tak cekap

2010/10/01

KUALA LUMPUR: Polis memberi jaminan siasatan menyeluruh akan dijalankan ke atas kes salah laku seorang pegawai dan sembilan anggota lain-lain pangkat berhubung kes rampasan dadah bernilai RM254 juta di dalam sebuah lori di Rompin, Pahang, Mei tahun lalu.

Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar berkata beliau mengarahkan siasatan dalaman terperinci dan tindakan diambil.

“Siasatan sedang dijalankan, kita tidak mahu perkara seperti ini berulang lagi,” katanya pada sidang berita di Bukit Aman di sini semalam.


Katanya, beliau kecewa kerana kes itu mendapat pendedahan baik mengenai kejayaan polis, namun akhirnya merugikan apabila gagal dibuktikan di mahkamah.


Sementara itu, Pemangku Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Bukit Aman, Datuk Othman Harun mengesahkan 10 anggota termasuk seorang pegawai dikenakan tindakan tatatertib berhubung kes itu.


Antara yang dikenakan tindakan ialah seorang pegawai cawangan narkotik berpangkat Inspektor, manakala sembilan lagi anggota yang membuat tugas am.


“Setakat ini, semua terbabit diturunkan pangkat dengan gaji dibekukan. “Semua tindakan itu diambil sebelum kes dibicarakan,” katanya yang ditemui selepas sidang media pada Majlis Pelaksanaan Program 4P Ismail, semalam.


Katanya, siasatan dalaman mendapati berlaku pecah amanah selain pegawai penyiasat tidak cekap.


Kelmarin, Mahkamah Tinggi Kuantan membebaskan Lee Yong Toe, 48, daripada tuduhan mengedar 753,359 gram syabu bernilai lebih RM200 juta.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Keskalahakibatpecahamanah_pegawaitakcekap/Article

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...