Thursday, December 30, 2010

Dua wanita hamil berdepan hukuman gantung

MELAKA: Dua wanita masing-masing mengandung lapan dan empat bulan berdepan hukuman gantung sampai mati apabila didakwa atas dua pertuduhan mengedar dadah berbahaya jenis kanabis dan methamphetamine bersama-sama empat lelaki lain di Mahkamah Majistret, di sini semalam.

Mereka, Nurriza Zainal, 27, dari Taman Bachang Baru yang juga tertuduh keempat dan Nur Asikin Abd Rahman, 24, dari Tangga Batu Tanjung Minyak, tertuduh kelima.


Turut didakwat ertuduh pertama, Mohd Shafie Salleh, 24, dari Padang Temu, dekat sini; Mohd Rizal Ismail, 31, (kedua) dari Jalan Penghulu Ismail (kedua), Parit Muar, Johor; adik Nurriza iaitu Noorfazry,19, (ketiga) dari Pangsapuri Mutiara Melaka Baru dan Mohd Fazrin Muslin Md Ghazali, 22, (keenam) dari Jalan Molek 1, Taman Ayer Molek.

Kecuali Mohd Fazrin Muslin (pekerja kedai telefon), lima lain tidak bekerja dan semua mereka ditangkap bersama pada 17 Disember lalu.


Berdasarkan pertuduhan pertama, mereka didakwa bersama pada 17 Disember lalu, kira-kira 9 malam di rumah No 214 Lorong Singa 6, Taman Sin Hoe, Bukit Baru, mengedar dadah jenis kanabis seberat 202.7 gram.


Bagi pertuduhan kedua, mereka didakwa mengedar dadah methamphetamine seberat 66.7 gram di tempat, masa dan tarikh sama.

Kedua-dua kesalahan didakwa dilakukan mengikut Seksyen 39B(1) (a) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 39B(2) akta sama iaitu membawa hukuman gantung sampai mati, jika disabit kesalahan.


Sejurus dibacakan pertuduhan dan diterangkan oleh jurubahasa mahkamah, semua mereka mengangguk faham tetapi tiada pengakuan direkodkan Majistret Mohd Fairuz Johari.

Semua tertuduh tidak diwakili peguam menghadapi satu lagi pertuduhan lain, memiliki dadah berbahaya nimetazepam seberat 16 gram di tempat, masa dan tarikh sama.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Duawanitahamilberdepanhukumangantung/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...