Thursday, December 30, 2010

JKM hantar pegawai lawat keluarga

KUALA LUMPUR: Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Selangor akan meneliti bentuk bantuan yang boleh diberikan kepada keluarga Shahrul Rahman, yang berhasrat menyerahkan bayi dalam kandungan kepada orang lain kerana tidak mampu untuk menampung kos sara hidup bagi membolehkan mereka keluar dari belenggu kemiskinan dan membina hidup baru.

Pengarahnya, Adnan Abu Bakar berkata, pihaknya akan menjalankan siasatan bagi mengenal pasti masalah berkenaan selain bertemu dengan keluarga itu untuk mendapatkan maklumat lanjut.


“Pegawai kami akan melawat keluarga berkenaan dalam masa terdekat bagi mendapatkan lebih maklumat mengenai apa yang boleh dibantu dan dalam kategori mana bantuan akan disalurkan,” katanya.

“Kami dapati, keluarga ini mengalami masalah kewangan dan kami akan cuba bantu mengikut kesesuaian dan peruntukan yang ada,” katanya ketika dihubungi, semalam.Adnan berkata, walaupun pendapatan Shahrul RM780 sebulan melebihi garis kemiskinan yang ditetapkan iaitu RM720, pihaknya mengambil kira kesusahan yang dihadapi bapa berkenaan sehingga terpaksa menyerahkan anaknya kepada keluarga lain.


Sementara itu, Ketua Jabatan Pembangunan Korporat Lembaga Zakat Selangor (LZS), Akhtar Sahari berkata, pihaknya tidak dapat memberikan apa-apa bantuan kerana dia baru menetap di Selangor selama sebulan sedangkan syarat asas yang termaktub menyatakan setiap orang layak menerima bantuan selepas tinggal di sini selama tiga tahun ke atas.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/JKMhantarpegawailawatkeluarga/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...