Friday, September 9, 2011

Pelbagai versi status Mat Indera

Abdul Rahim Sabri
Sep 6, 11
10:52am

Pelbagai rekod menunjukkan versi berbeza tentang status dan aliran perjuangan penyerang balai polis Bukit Kepong Muhammad Indera, kata penyunting buku biografi tokoh pejuang Johor Prof Datuk Abu Bakar A Hamid.

Sehubungan itu, penyunting buku Pengukir Nama Johor (bawah) itu berkata beliau tidak pasti sama ada pemimpin Kesatuan Melayu Muda (KMM) itu seorang pejuang atau komunis.

NONEAbu Bakar mencadangkan supaya ahli akademik supaya terus membuat kajian berhubung perkara itu kerana banyak tulisan lain lagi memaparkan bentuk penulisan yang sama.

Oleh itu, beliau yang juga karyawan Tamu di Universiti Malaya (UM) menasihatkan agar ahli politik tidak mempolitikkan perkara itu.

"Isu ini belum selesai, saya meminta orang politik tidak mempolitikkannya. Serahkan kepada ahli akademik buat penyelidikan, (walaupun) akan ada dua pendapat sama ada menyokong (sebagai wira) atau tidak.

"Isu ini dibangkitkan oleh orang-orang politik, (sehingga) jadi heboh tak tentu pasal. Buktikan (berdasarkan) penyelidikan," ketika dihubungi Malaysiakini petang semalam.

MB Johor tulis pengantar

Selepas kontroversi status Muhammad Indera yang dinobatkan pejuang sebenar oleh Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu, buku itu menjadi sebutan apabila ia membariskan Mat Indera antara 21 pejuang kemerdekaan Johor.

Mohamad sendiri merujuk kepada buku biografi terbitan Yayasan Johor - ditubuhkan bawah kerajaan negeri - bagi mempertahankan ucapannya pada 21 Ogos lalu.

bukit kepong the movie 060905 jins shamsuddin with bren gunMenteri Besar Johor Datuk Abdul Ghani Othman dikatakan menulis kata pengantar untuk buku itu.

Menurut Abu Bakar, berdasarkan rencana dalam Pengukir Nama Johor oleh Ismail Adnan, Muhammad Indera atau lebih dikenali sebagai Mat Indera bukan komunis.

Katanya, hasil penyelidikan Ismail menyebut Mat Indera seorang Islam yang kuat beragama, termasuk menghafal al-Quran, maka "tidak mungkin beliau menjadi seorang komunis".

"Itu garis yang diambil Ismail Adnan," katanya sambil menambah Mat Indera juga pernah menjadi penolong guru besar di Sekolah Agama Parit Setongkat di Muar sekitar tahun 1940-an.

Platun PKM

Ayah Abu Bakar merupakan guru besar di sekolah tersebut pada waktu itu dan mengenali Mat Indera secara dekat.

Bagaimanapun, satu lagi tulisan oleh Shahgidon Dirhan dalam buku tersebut - diterbitkan oleh Yayasan Warisan Johor pada 2004 - menyifatkan Mat Indera seorang komunis.

NONE"Itu menunjukkan terdapat pendapat yang berbeza tentangnya. Ini perkara biasa dalam pentafsiran sejarah. (Seperti juga) ramai menganggap Tunku (Abdul Rahman) sebagai wira.

"Ramai juga menggapnya penggadai kepentingan Melayu, maka itu berlaku (tragedi) 13 Mei. Ramai memuja Dr M, (tapi) tak kurang yang membencinya. Ini pentafsiran masing-masing," katanya.

Abu Bakar berkata, dalam buku lain pula seperti biografi bekas pengerusi Parti Komunis Malaya (PKM) Abdullah CD (gambar atas, kiri) merakamkan Mat Indera sebagai komunis kerana menanggotai satu platun dalam PKM.

"Itu kata dia (Abdullah CD)... Masing-masing buat penyelidikan dan tulis tentang hasil penyelidikan itu. Orang politik tak payah masuk campur soal ini," katanya lagi.


http://malaysiakini.com/news/174927

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...