Saturday, December 25, 2010

DERITA




SEMENYIH – Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul itulah ungkapan yang terpaksa dilalui oleh Nasnawati Aswi, 28, melihat penderitaan yang terpaksa ditanggung anaknya Noraisah Zulhairi, 10 bulan yang mengalami masalah bahagian kepala yang semakin membesar.

Perasaan sayu dan hiba setiap kali anaknya merintih kesakitan pada waktu malam dan ia adalah peneman hidup Nasnawati yang merupakan seorang suri rumah sepenuh masa bersama suaminya yang hanya bekerja kampung.

Menurutnya, pada peringkat awal kelahiran puteri tunggalnya itu lahir dalam keadaan normal sebagai bayi yang lahir namun perubahan di bahagian kepala anaknya yang semakin membesar dikesan ketika berusia lima bulan.

“Kehidupan kami sekeluarga pada awalnya sungguh ceria dan bahagia dengan kelahiran anak pertama ini namun apabila berusia lima bulan berlaku perubahan kesihatan terutamanya di bahagian kepala anak.

“Menyedari masalah berkenaan saya merujuk kepada klinik berhampiran yang seterusnya menyuruh masalah ini dirujuk kepada Hospital Kajang untuk tindakan selanjutnya.

“Hasil pemeriksaan yang dijalankan, doktor memaklumkan keadaan anak saya hanya mampu dirawat apabila ia berusia satu tahun kerana bimbang sebarang kemungkinan yang berlaku sekiranya pembedahan dilakukan”, katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Batu 3, Bangi Lama.

Nasnawati berkata, anak perempuannya hanya memakan makanan bijirin yang diberikan namun setiap kali makanan berkenaan disuapkan ia dikeluarkan balik menyebabkan keadaan anaknya bertambah susut.

“Setiap malam saya menangis apabila mendengar rintihan anak, namun saya gagahkan juga demi kehidupan masa hadapan dan menganggap ianya sebagai dugaan dalam meneruskan kehidupan.

“Anugerah ini akan tetap saya pelihara dan jaga sebaik mungkin kerana ia adalah rezeki daripada Allah,” katanya.

http://www.sinarharian.com.my/sh/selangor/content/story8554318.asp

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...