Wednesday, January 5, 2011

'Selesai masalah dengan bijak'





SEMUA permasalahan yang timbul dalam persatuan-persatuan sukan di negara ini perlu ditangani dengan bijaksana bagi mengelak atlet menjadi mangsa keadaan.

Demikian tegas Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek (gambar).

“Kalau boleh, saya mahu kerajaan kurang campur tangan (dalam menyelesaikan masalah yang timbul). Kita (Kementerian Belia dan Sukan) mahu memberi kebebasan kepada persatuan-persatuan sukan membuat keputusan dan membina sistem yang baik dalam bidang sukan mereka.

“Bagaimanapun, kerajaan berhak untuk mengambil tahu apa punca atau sebab isu seperti ini berlaku. Saya tidak mahu ia mengganggu kemajuan sukan kita di masa depan,” katanya merujuk kepada isu P. Arivalagan yang kontraknya sebagai jurulatih karate tidak diperbaharui oleh Persekutuan Karate Malaysia (MAKAF) dan akan digantikan oleh jurulatih luar negara serta isu tindakan mengejut Datuk Mis- bun Sidek meletak jawatan sebagai jurulatih badminton kebangsaan.

Ahmad Shabery berkata demikian ketika ditemui pemberita di Pusat Kecemerlangan Proton di Subang Jaya semalam selepas majlis pelancaran pasu- kan rali Proton R3 dan penyera- han Jalur Gemilang kepada pasukan berkenaan yang akan menyertai Kejohanan Rali Antara Benua (IRC) dan Kejohanan Rali Asia Pasifik.

Mengenai isu peletakan jawatan Misbun, Ahmad Shabery berkata, beliau sedang memikir- kan cara bagaimana isu berke- naan dapat ditangani.

“Saya masih menunggu untuk berbincang dengan Datuk Nadz- mi Salleh, (Presiden Persatuan Badminton Malaysia) untuk berbincang mengenai apa yang berlaku.

“Saya ingatkan dapat bertemu beliau di sini (Pusat Kecemerla- ngan Proton) untuk berbincang. Kita akan adakan pertemuan dalam masa terdekat.

“Selama ini kita hanya menggunakan satu model – semua pemain, semua jurulatih mesti mengikut sistem BAM. Kita mungkin akan cari satu sistem yang lebih liberal dengan membenarkan mana-mana perseorangan atau jurulatih untuk mempunyai sistemnya sendiri,” kata- nya.

Ahmad Shabery berkata, sebarang keputusan yang akan dibuat bergantung kepada perbincangan beliau dengan Nadzmi dan Misbun nanti.

Mengenai isu Arivalagan pula, Ahmad Shabery berkata, beliau akan mengarahkan Majlis Sukan Negara (MSN) untuk mendapatkan laporan mengenainya.

“Tahun lepas, karate antara sukan yang menunjukkan kemajuan dan membawa kejayaan cemerlang pada Sukan Asia.

“Apabila timbul perkara-perkara seperti ini, kita hendak tahu adakah ini membawa kebaikan (mendapatkan khidmat jurulatih luar negara) atau wujud faktor- faktor yang lain,” katanya.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=0105&pub=Kosmo&sec=Sukan&pg=su_02.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...