Wednesday, July 6, 2011

Hisham: Tangkapan pencegahan diteruskan

Jimadie Shah Othman
Jul 6, 11
5:29pm

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, penguatkuasaan, termasuk tangkapan pencegahan ke atas aktivitis yang berkaitan dengan perhimpunan BERSIH 2.0 pada Sabtu ini akan berjalan seperti biasa.

bn youth joint pc parliament 210806 hishamuddin worry"Saya percaya begitu. Ia masih haram dan masih jatuh (tertakluk) bawah undang-undang negara. Kita konsisten," katanya ketika ditanya sama ada tangkapan akan diteruskan jika perlu.

Bercakap pada sidang media di kementeriannya di Putrajaya hari ini, Hishammuddin juga berkata larangan memakai baju kuning BERSIH 2.0 juga masih berkuatkuasa dan mereka yang memakai ataupun memilikinya akan ditangkap dan didakwa.

Katanya, perkara itu selaras dengan kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sebelum ini bahawa kerajaan peduli pada keadaan keselamatan kerana demonstrasi jalanan merupakan perkara serius.

"Undang-undang tetap di situ (seperti biasa)," katanya.

Sejak seminggu lalu, kerajaan memperhebatkan tekanan ke atas penganjur BERSIH 2.0 dengan tidak kurang 200 orang termasuk beberapa ahli parlimen dan ADUN Pakatan Rakyat yang ditangkap.

NONEIni termasuk mereka yang memakai dan menjual barangan BERSIH 2.0 seperti baju dan lilit kepala serta penganjur ceramah yang memujuk orang ramai menyertai perhimpunan itu.

Pada kemuncak ketegangan, bukan sahaja perhimpunan itu dilabelkan haram tetapi BERSIH yang mewakili 62 NGO juga diisytiharkan oleh Hishamuddin sebagai haram.

Bagaimapun campur tangan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin Ahad lalu, yang bertitah demonstrasi jalanan banyak membawa keburukan daripada kebaikan walaupun niat asalnya baik, berjaya mengendurkan keadaan untuk seketika.

Selain ingatan itu, Seri Paduka juga menyeru pihak kerajaan agar melaksanakan segala amanah yang diberikan kepada rakyat secara adil dan bijaksana.

NONEBaginda tidak mahu melihat negara majmuk ini berada dalam keadaan bermusuhan sesama sendiri ataupun sebahagian rakyatnya bermusuh dengan kerajaan atas apa jua alasan pun.

Sehubungan titah itu, Ambiga memohon pertemuan untuk mengadap Tuanku Mizan.dan semalam diperkenankan baginda.

Setelah mengadap Seri Paduka, Ambiga mengumumkan BERSIH 2.0 bersedia mengadakan perhimpunan menuntut pilihan raya bersih dan adil di dalam stadium.

Mengalu-alukan keputusan tersebut, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata kerajaan sedia bertemu dengan BERSIH 2.0 untuk membincangkan secara terperinci berhubung perhimpunan itu.

NONEBagaimanapun bercakap pada sidang media di di Putrajaya hari ini, Hishammuddin berkata kementeriannya tidak dapat mengesahkan sama ada BERSIH 2.0 akan diberikan permit untuk perhimpunan di stadium Sabtu ini.

Sebaliknya, ulangi beliau, penguatkuasaan, termasuk tangkapan pencegahan akan berjalan seperti biasa.

http://malaysiakini.com/news/169126

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...