Wednesday, July 6, 2011

Siasat secara telus isu rampas senjata

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 6 Julai: Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor (DPPNS) menyelar tindakan pihak polis yang cuba mengaitkan rampasan sejumlah besar senjata dengan perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini.

Senjata yang ditemui semasa operasi polis di Gombak, Selangor dan tiga lokasi di Kuala Lumpur semalam termasuk 44 molotov cocktails, 23 parang dan 48 baju T berlogo Bersih 2.0.

Ketua DPPNS, Hasbullah Mohd Ridzwan berkata, adalah tidak masuk akal telahan itu dibuat hanya berdasarkan penemuan baju T bersama senjata tersebut.

"Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor meyangkal keras segala tuduhan tersebut dan meminta supaya pihak polis tidak terburu-buru di dalam menentukan kesalahan ke atas pihak tertentu tanpa ada pembuktian yang benar-benar kukuh dan munasabah.

Sambil menyifatkan ianya satu lakonan terbaru pihak plis untuk memburuk-burukkan Bersih, baju t itu boleh sahaja dicetak oleh mana-mana pihak yang tidak bertanggungjawab dan seharusnya disiasat dengan telus dan teliti.

"Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor berasa cukup gusar sekiranya rampasan ini merupakan satu agenda ataupun lakonan baru pihak polis untuk terus menjustifikasikan tindakan mereka menangkap dan menahan pemimpin-pemimpin gerakan Bersih 2.0," katanya.

"DPPNS turut menyifatkan tuduhan pihak polis bahawa Bersih dipengaruhi fahaman komunis sebagai berniat jahat dan menakut-nakutkan rakyat agar tidak hadir ke perhimpunan tersebut.

"Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor berharap supaya pihak polis dapat melakukan penyiasatan terhadap isu ini dengan secara telus dan professional tanpa bias serta campurtangan pihak-pihak yang lain," katanya.

Semalam, polis mendakwa merampas sejumlah besar senjata daripada pelbagai lokasi di sekitar Lembah Klang dan mengaitkannya dengan perhimpunan, Sabtu ini.

Hari ini pula Tun Hisan berkata, sekatan jalan raya dilakukan di Kuala Lumpur dan kawasan sekitarnya sehingga menyebabkan kesesakan teruk bertujuan menghalang elemen yang tidak diingini daripada 'menyeludup' senjata ke ibu negara.


http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/4218-siasat-secara-telus-isu-rampas-senjata

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...