Thursday, August 18, 2011

Nazri: Saya tak tau siapa BERSIH?

Nazri: Saya tak tau siapa BERSIH?
Nigel Aw
Ogos 17, 11
4:22pm


“Kita tak berunding (dengan) BERSIH, saya tak tau siapa BERSIH?”

Demikian jawapan yang diberikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz apabila diminta mengulas tuntutan gabungan NGO itu bagi mendapatkan dua laporan berhubung cadangan pembentukan jawatankuasa khas Parlimen untuk melakukan pembaharuan dalam undang-undang dan peraturan berkaitan pilihan raya di negara ini.

NONESambil membidas BERSIH 2.0, Nazri berkata mereka tidak mempunyai alasan untuk memberikan kata dua, termasuk menetapkan tempoh masa kepada kerajaan untuk membuat reformasi dalam sistem pilihan raya negara.

“... Seperti saya katakan sebelum ini, kita akan adakan perbicaraan awam. Semasa perbicaraan, mereka seperti masyarakat lain - orang awam, mereka boleh datang dan memberikan pandangan,” katanya kepada wartawan di lobi parlimen hari ini.

“Kita bukan sahaja tidak berunding dengan mereka, kita berunding dengan semua anggota masyarakat yang mempunyai sesuatu untuk disumbangkan. Kerana mereka bukannya istimewa, tiada sebab untuk mereka beri kata-dua kerana bukan bagi mereka memberitahu kita apa yang perlu dilakukan.”

Semalam, anggota jawatankuasa pemandu BERSIH 2.0 berkata laporan petama jawatankuasa khas berkenaan mengenai pembaharuan harus dikeluarkan dalam tempoh tiga bulan dan diikuti satu lagi dalam tempoh setahun.

NONE“Harapan kita ialah secepat mungkin. kalau sebaik baiknya, sesi akan datang, kita boleh pindah undang-undang itu. Saya ingat sesi ni tak sempat,” kata Nazri.

BERSIH 2.0 juga mengalurkan garis panduan dan perkara-perkara yang perlu diberi tumpuan pada reformasi itu.

[Baca berita penuh]


Sementara itu, Bernama melaporkan Jawatankuasa Khas Parlimen (PSC) bagi menambah baik sistem pilihan raya yang mungkin ditubuhkan selepas 3 Oktober, akan hanya dianggotai ahli parlimen (MP) daripada parti pemerintah Barisan Nasional, pembangkang dan Bebas.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz berkata beliau akan membentangkan usul untuk penubuhan PSC dwipartisan itu pada sidang Parlimen akan datang yang bermula 3 Okt dan anggota jawatankuasa itu tidak akan termasuk kalangan bukan anggota Parlimen.

azlan"Pertubuhan bukan kerajaan (NGO) boleh turut serta sebagai saksi semasa pendengaran dan bukan sebagai anggota PSC. Prosedur penubuhan PSC amat jelas dan ia mesti dianggotai anggota Parlimen. Sebab itu ia dipanggil Jawatankuasa Pemilih Parlimen," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Beliau berkata PSC bagi menambah baik sistem pilihan raya akan mengkaji isu-berkaitan pilihan raya yang dibangkitkan dan mencari jalan untuk menambah baik undang-undang pilihan raya sedia ada.

"PSC akan draf laporan mengenai isu-isu pilihan raya, kemudian ia akan mengadakan perbincangan dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk mencapai rumusan. Selepas itu, draf akhir akan dihantar ke Pejabat Peguam Negara untuk semakan sebelum diluluskan oleh Kabinet, dan akhir sekali dibentangkan di Parlimen untuk digubal menjadi undang-undang," katanya.

azlanNazri menjelaskan bahawa walaupun proses itu mungkin mengambil masa, kerajaan berharap untuk melaksanakannya sebelum pilihan raya umum akan datang kerana mandat sekarang akan berakhir pada Mac 2013.

"Jika pilihan raya umum diadakan pada 2013, kita kemungkinan akan menggunakan undang-undang yang telah ditambah baik seperti dicadangkan oleh PSC.

Bagaimanapun, saya tidak tahu bila pilihan raya umum akan datang diadakan. Hanya Perdana Menteri yang tahu," katanya.

Nazri berkata Kabinet akan membincangkan penubuhan jawatankuasa itu hari ini, termasuk bidang tugas dan jumlah anggotanya yang mungkin antara lapan dan 15 orang.

"Jawatankuasa ini kemungkinan diketuai Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia. Baki anggotanya ialah anggota Parlimen daripada BN, pembangkang dan Bebas," katanya.

Nazri mendedahkan Kabinet, pada mesyuarat mingguannya Rabu lepas, telah membincangkan desakan pakatan pembangkang bagi diadakan sidang tergempar Parlimen bagi membincangkan dakwaan kononnya penduduk tetap diberikan kewarganegaraan dan hak mengundi.

NONEPakatan pembangkang yang terdiri daripada PKR, DAP dan PAS telah menghantar memorandum kepada Perdana Menteri pada 8 Ogos menggesa diadakan sidang tergempar Parlimen pada bulan ini bagi membahaskan apa yang mereka rujuk sebagai "isu penduduk tetap yang didaftarkan sebagai pengundi".

"Keputusan untuk menubuhkan jawatankuasa pemilih Parlimen adalah hasil daripada mesyuarat itu. Oleh yang demikian, tidak perlu diadakan sidang tergempar Parlimen sepertimana diminta oleh parti-parti pembangkang ekoran kerajaan telah memutuskan untuk menubuhkan Jawatankuasa Pemilih Parlimen untuk
mengkaji perkara itu," katanya.

Pengumuman yang dibuat Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada Isnin lepas mengenai penubuhan jawatankuasa itu mendapat sambutan baik daripada pembangkang dan orang ramai termasuk Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH).

Bagaimanapun, pakatan pembangkang mendesak supaya PSC dipengerusikan oleh anggota Parlimen pembangkang dan kerajaan memberikan jaminan pilihan raya umum tidak diadakan sehingga PSC menyiapkan tugasnya dan penambahbaikan yang dicadangkan itu dilaksanakan.

- Bernama



http://malaysiakini.com/news/173300

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...