Tuesday, February 1, 2011

Israel cari sokongan untuk Hosni

BAITULMAQDIS: Israel mengarahkan diplomatnya di Amerika Syarikat, Eropah dan di negara lain untuk menggalakkan negara tuan rumah mereka menyokong rejim Presiden Mesir, Hosni Mubarak.

Akhbar Haaretz melaporkan semalam, rejim Zionis itu memberitahu diplomatnya bahawa adalah penting bagi Barat dan seluruh Timur Tengah untuk mengekalkan kestabilan rejim di Mesir.


“Kerana itu kita mesti mengekang kritikan awam terhadap Presiden Hosni Mubarak,” menurut kandungan mesej itu yang dihantar hujung minggu lalu.

Akhbar berkenaan melaporkan, ia dihantar kepada diplomat di Amerika Syarikat, Kanada, China, Russia dan beberapa negara Eropah.


Seorang jurucakap Kementerian Luar dan jurucakap pejabat Perdana Menteri Israel bagaimanapun enggan mengesah atau menafikan laporan itu ketika disoal oleh AFP.


Rejim Zionis itu sehingga ini tidak banyak mengulas mengenai pemberontakan rakyat Mesir.

Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu berkata Ahad lalu, dia mengarahkan menterinya supaya tidak bercakap secara terbuka mengenai perkembangan di negara itu.


Seorang pegawai kanan Israel dipetik oleh Haaretz sebagai berkata, rejim berkenaan tidak selesa dengan kenyataan terbuka yang dibuat oleh pegawai Amerika Syarikat dan Eropah berhubung keadaan yang semakin buruk di Mesir. - AP

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/IsraelcarisokonganuntukHosni/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...