Tuesday, February 1, 2011

NGO, pembangkang serbu kedutaan Mesir di KL

NGO, pembangkang serbu kedutaan Mesir di KL
Jan 31, 11 11:58am

Sekumpulan NGO dan parti pembangkang pagi ini mengadakan bantahan di kedutaan Mesir di Kuala Lumpur bagi menunjukkan kebersamaan mereka dengan perjuangan rakyat negara itu dalam menuntut regim Mubarak turun dari tampuk kuasa.

Kumpulan 70 orang itu berhimpun kira-kira 10.45 pagi di tempat letak kereta di depan Taman Tasik Ampang Hilir sebelum berarak pada jam 11.05 pagi ke kedutaaan sambil melaungkan slogan 'Down Mubarak' (Turun Mubarak).

Kelihatan juga slogan presiden negara itu Hosni Mubarak - yang dilukis lambang Zionis di dahinya - diarak.

NONE"Perhimpunan itu sebagai tanda kebersamaan rakyat Malaysia dengan rakyat Mesir. Kami mahukan pemerintah Mesir menghentikan layanan ganas mereka dan berhenti membunuh rakyat Mesir," kata bekas naib presiden PAS Mohamad Sabu kepada pemberita.

Walaupun berjaya berunding dengan kira-kira 50 polis yang mengawal keadaan, kumpulan itu tidak berjaya menyerahkan memorandum kepada pihak kedutaan kerana tiada wakil yang tampil untuk menerimanya.

"Tiada seorang pun yang datang menerima memorandum kami. Jadi, bagi pihak semua NGO dan parti politik di sini, kita akan hanar dokumen ini melalui peti surat mereka," kata pengerusi biro antarabangsa PAS Syed Azman Syed Ahmad.

Antara kumpulan terlibat dalam perhimpunan itu, pemimpin PAS, PKR, PSM, Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Suara Rakyat Malaysia dan beberapa warganegara Mesir, kebanyakannya pelajar.

NONEKumpulan itu turut merancang sebuah lagi perhimpunan di kedutaan Amerika Syarikat pada Jumaat ini.

Setakat ini, dalam bantahan besar-besaran penduduk Mesir, ribuan membanjiri Dataran Tahrir di Kaherah bagi menuntut penamatan 30 tahun pemerintahan Hosni Mubarak.

Aljazeera melaporkan, pemimpin pembangkang Mohamed ElBaradei yang menyertai kumpulan itu memberitahu orang ramai pada Ahad malam bahawa mereka sudah sampai pada tahap "tidak boleh berpatah balik".

Sejak Selasa lepas beberapa siri demonstrasi dilaporkan berlaku di bandar-bandar besar Mesir termasuk Kaherah, Dumyat, Suez, Tanta, Iskandariah dan Mansura bagi mendesak pengunduran Mubarak.

Kebangkitan rakyat Mesir itu kini menarik perhatian seluruh dunia kerana dijangka memberi kesan besar kepada politik dunia Arab secara khusus.

[Baca berita penuh]

http://malaysiakini.com/news/154953

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...