Tuesday, February 1, 2011

Tawaran pengambilalihan aset RM9b air S'gor luput

Jan 31, 11 6:13pm

Tawaran pengambilalihan semua aset konsesi air Selangor oleh kerajaan negeri kini terbatal apabila salah satu syarikat - Syarikat Pengeluar Air Selangor Sdn Bhd (Splash) - secara rasmi menolak tawaran itu melalui sepucuk pada 27 Januari lalu.

azlan"Walaupun (Konsortium) Abbas (Sdn Bhd) telah menerima tawaran dengan persetujuan bersyarat pada 28 Januari, tetapi tawaran itu tetap dikira luput kerana tawaran kepada empat syarikat itu adalah inter-conditional yang mana empat syarikat mesti menerima secara bersama," kata kenyataan daripada Pejabat Menteri Besar Selangor petang ini.

Pejabat Tan Sri Khalid Ibrahim juga mendedahkan, dua lagi konsesi - Syarikat Pengeluar Air Selangor Sdn Bhd (SPLASH) dan Puncak Niaga (M) Sdn Bhd - telah menghantar dua pucuk surat meminta penjelasan lanjut dan telah dibalas dengan segera.

Tawaran kepada semua syarikat itu telah tamat tempoh tepat pada jam 5 petang semalam.

Pada 6 Januari lalu, kerajaan Selangor mengeluarkan dokumen tawaran bagi mengambilalih 100 peratus aset konsesi syarikat konsesi air di negeri itu yang bernilai lebih RM9 bilion.

selangor water demo crowdJalan buntu kepada usaha itu mula kelihatan apabila Puncak Niaga dan SYABAS pada 26 Januari lalu dilaporkan berkata kedua-duanya belum dapat membuat keputusan terhadap tawaran itu kerana banya lagi perkara yang perlu diperincikan.

Menurut kenyataan itu lagi, tiada satu pun syarikat konsesi menyahut cadangan supaya mencari penyelesaian menerusi Timbangtara Antarabangsa.

"Kerajaan Selangor kesal dengan perkembangan ini dan akan mengadakan perbincangan dengan kerajaan persekutuan untuk langkah selanjutnya dan bekerjasama mencari jalan untuk meneruskan rundingan ini," kata kenyataan itu lagi.

Kenyataan itu juga menyebut, rundingan itu perlu dilakukan "bagi mencari jalan penyelesaian yang munasabah bagi mengembalikan hak air kepada rakyat."

http://malaysiakini.com/news/155014

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...