Tuesday, February 1, 2011

Lelaki pukul isteri miliki emosi tidak stabil

KUALA LUMPUR: Suami suka memukul isteri disifatkan sebagai lelaki tidak ‘gentleman’ malah dikategorikan seorang yang gagal mengawal emosi kerana tindakan ganasnya yang tidak mengenal belas kasihan.

Moderator Halaqah di TV9, Ahmad Shukri Yusoff berkata, banyak perkara tidak kena apabila berlaku kes pukul memukul kerana seorang suami sepatutnya melindungi isteri sebaik yang boleh.


“Dalam institusi perkahwinan memanglah ada pertelingkahan, tetapi tidak sampai ke tahap memukul dan mencederakan isteri kerana apabila sampai tahap mencederakan dan mendera ini boleh dikategorikan golongan yang mempunyai emosi tidak stabil.

“Bagi seorang isteri, apabila mendapati ada sesuatu yang boleh memudaratkan diri, janganlah didiamkan saja. Menjadi isteri solehah tidak bermakna membenarkan kezaliman berlaku pada diri sendiri,” katanya.


Muka depan Metro Ahad semalam melaporkan seorang isteri muda berusia 23 tahun menjadi mangsa keganasan suaminya berusia 27 tahun sehingga lebam dan cedera di badan kerana kerap dipukul dan ditendang, malah digigit.


Hampir dua bulan wanita itu diperlakukan umpama hamba abdi, namun suaminya dikatakan pandai berlakon bagi menutup kesalahannya dengan meminta maaf dan berjanji tidak mengulangi kesalahan itu, sehingga berguling di hadapan mentua. Dalam waktu sama si suami mengugut membelasah isterinya dengan lebih teruk jika membocorkan rahsia perkahwinan mereka kerana bimbang tidak disahkan dalam jawatan sebagai kakitangan kerajaan.

Pasangan itu berkahwin di selatan Thailand pertengahan tahun lalu dan belum mendaftarkan perkahwinan kerana setiap kali si isteri mahu berbuat demikian, si suami berdolak dalih dengan pelbagai alasan.


Ahmad Shukri berkata, dari sudut perkahwinan pasangan itu di Thailand dan keengganan mendaftarkan pernikahan di negara ini juga jelas menunjukkan suaminya seorang yang tidak bertanggungjawab dan mahu lari dari sebarang komitmen.

“Sebab itu perangainya boleh bertukar sebelum berkahwin dan selepas berkahwin, malah boleh berlakon baik di depan mentua dan secara umumnya lelaki seperti ini boleh disimpulkan bukan lelaki baik.


“Lelaki yang berwatak jahat, penuh kepura-puraan dan hanya tahu berseronok memang ada. Bagi wanita, kenalah berhati-hati sebelum memutuskan untuk berkahwin, lebih-lebih kepada yang bercadang untuk berkahwin di luar negara,” katanya.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Lelakipukulisterimilikiemositidakstabil/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...