Friday, July 8, 2011

Rumah rehat gaya pelayar

PONDOK Bali sesuai untuk bersantai sambil minum petang.


LAMBAIAN pokok serdang di pintu pagar utama bagaikan menggamit kedatangan pengunjung ke kediaman hujung minggu milik pesara tentera laut ini.

Selain membawa simbolik pengucapan selamat datang, helaian daunnya yang lebar dan berbelah di hujungnya juga seakan mahu menyatukan dua elemen asing antara pokok hutan besar di luar pagar dan kawasan halaman yang ditanam pelbagai jenis tanaman.

Ketelitian pemilik menjaga rapi keindahan tanaman bunga serta binaan ornamen taman tidak sekali-kali mengabaikan hamparan rumput karpet Taiwan yang menjadi nadi kepada tanah berkeluasan 1.3 hektar ini.

Terletak di kawasan perkampungan Janda Baik, Pahang, persekitaran tanah tinggi yang menawarkan udara dingin bukan sahaja indah untuk dinikmati malah menyuntik kedamaian buat pemiliknya, bekas Laksamana Muda, Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Tuan Hashim Tuan Mohammad, 67.

Laut atas gunung

Kawasan kediaman ini mula dibangunkan pada tahun 2000 selepas beliau bersara dengan jawatan terakhir sebagai kapten kapal KD Hang Tuah.

“Saya sudah lama mengimpikan sebuah rumah rehat di kawasan bukit. 37 tahun hidup di lautan menjadikan saya sangat merindui daratan terutama pokok dan hutan,” ujarnya.

Memilih tema maritim, Hashim menjelaskan, ia adalah suatu penzahiran yang menceritakan hampir empat dekad keakrabannya bersama sang samudera.

Tambah Hashim lagi, lot kediaman yang diberi nama Sailor’s Rest ini bukan cetusan obsesinya terhadap dunia maritim semata-mata, tetapi ia adalah ekspresi cinta terhadap isterinya, Tengku Zanariah Tengku Mohd. Salleh, 60, anak-anak serta cucu-cucunya.


RUMAH perahu dijadikan sandaran utama konsep maritim yang diperkenalkan.


“Laut di atas gunung adalah tema yang cukup unik buat diri saya,” tuturnya.

Walaupun begitu, Hashim tidak lupa menyerapkan elemen seni bina negeri Kelantan, tempat asal-usulnya.

Buktinya, hiasan kerawang di sekeliling cucur atap serta tiang seri menjadikan banglo ringkas tersebut nampak lebih ketimuran.

Rekaan unik banglo tiga bilik berkonsepkan pengudaraan dan pencahayaan maksimum itu menggunakan pintu serta tingkap yang lebar.

Kemasan minimalis tetapi eksklusif yang diterapkan cukup untuk menjadikan suasana rehat tercipta, lebih-lebih lagi apabila angin dingin dari bukit berlumba-lumba menerobos masuk melalui jendela kaca yang sengaja dipasang rendah.

“Jika berdiri di mana-mana sudut di rumah ini, anda akan melihat pemandangan yang berbeza,” katanya.

Dari balkoni banglo, jika pandangan lurus ke hadapan, mata akan disajikan dengan keindahan taman luas yang menempatkan pelbagai spesies tumbuhan serta sebuah pavilion untuk berehat.

Dari sudut yang sama, formasi pelbagai jenis pokok membentuk seperti sauh begitu jelas kelihatan.

Jika berpaling ke sebelah kiri, sebuah rumah perahu layar yang ditempatkan di dalam kolam tersedia untuk ditatap.

Sekiranya mengalih pandangan ke kanan, tersedia deretan bungaan serta pokok hutan.

Jika berpusing ke belakang pula, pemandangan indah sungai sudah tentu menggamit anda untuk mendekatinya.

Laman tepi yang dekat dengan tebing sungai juga tidak dibiarkan kosong.


SANTAI di balkoni sambil menikmati pemandangan alam.


Binaan secara menegak sebuah pondok Bali beratap rumbia, wakaf kereta kuda dari Kemboja serta pangkin rehat sentiasa menarik minat untuk bersantai di situ.

Pondok

“Biasanya kami akan minum petang dan berbual di sini sambil melihat pemandangan sungai. Cucu-cucu pula akan bermain rumah-rumah di pondok Bali ini.

“Pada waktu malam pula, kami akan makan malam di beranda ataupun memanggang ikan di pangkin tepi sungai,” katanya.

Mendekati rumah perahu yang menjadi tarikan utama Sailor’s Rest, lelaki bergelar Datuk ini telah mengupah dua orang tukang perahu dari Kelantan dan Perak untuk membinanya.

“Ia bukan sekadar bot hiasan. Sebaliknya ia dilengkapi dengan bilik tidur berhawa dingin, ruang tamu, set televisyen, dapur serta kamar mandi.

“Ia seperti perahu layar sebenar, cuma ia tidak belayar ke mana-mana, tetap pegun di tengah-tengah kolam,” katanya.

Malah, kelengkapan yang tersedia di situ tidak ubah seperti salah satu suit kapal pelayaran mewah.

Selain juraian candelier yang menampilkan ciri eksklusif kamar tersebut, sebuah meja rendah diatur melintang untuk dijadikan pemisah antara ruang tidur dan ruang tamu yang menempatkan kerusi serta meja kopi.


LALUAN masuk ke Sailor's Rest dihiasi barisan tanaman pokok yang dijaga rapi.


Di atasnya, terdapat replika kapal pelayaran mewah, hiasan kristal dan glob yang memiliki nilai sentimental buat Hashim.

Kunjungan kenalan dari Ireland hampir tiga tahun lalu memberi idea kepada Hashim untuk menawarkan pakej inap desa kepada mereka yang berminat.

Kini, selepas dua tahun setengah dibuka kepada orang ramai, hampir setiap hujung minggu, Sailor’s Rest menerima tetamu.

Boleh menerima kunjungan 10 penginap dalam satu masa, Sailor’s Rest menawarkan keunikan tersendiri dalam pakej inap desanya.

“Pengunjung yang datang menginap di sini sebenarnya telah membayar harga untuk menggunakan seluruh kawasan estet Sailor’s Rest.

“Jika sudah tiba musim buah, tetamu boleh petik buah dari pokok dan pancing ikan dari kolam atau sungai secara percuma.

“Tetapi ia hanya boleh dinikmati di sini sahaja bukan untuk dibawa pulang,” jelas Hashim yang akan berada di Sailor’s Rest jika ada tetamu yang menginap.


http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=0213&pub=Kosmo&sec=Alam_Damai&pg=al_01.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...