Wednesday, February 23, 2011

Penjawat awam terpedaya dengan kekasih 'Mat Salih'

RAUB: Perkenalannya dengan seorang lelaki ‘Mat Salih’ melalui laman rangkaian sosial facebook tidak sampai dua bulan, tetapi sudah cukup membuatkan seorang penjawat awam wanita berpangkat pegawai mempercayai lelaki terbabit sepenuh hati hingga dia kerugian RM10,000.

Mangsa berusia 40-an berkenalan dengan lelaki terbabit pada 1 Januari lalu dan suspek mengaku berbangsa Inggeris berasal dari United Kindom.


Ketua Polis Daerah Raub, Superintendan Wan Mohd Samsudin Wan Osman berkata, sepanjang perkenalan itu, suspek menggoda mangsa dengan memanggilnya menggunakan panggilan manja.

“Pada 14 Februari lalu, mangsa menerima mesej mengatakan suspek akan datang ke negara ini dengan membawa wang yang banyak.


“Pada 17 Februari, mangsa menerima panggilan daripada suspek mengatakan barang yang dibawanya ditahan pihak imigresen di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan meminta mangsa bercakap dengan pegawai bertugas,” katanya.


Lelaki terbabit memberitahu bahawa mangsa perlu membayar denda sebanyak RM15,000 untuk membebaskan rakannya itu, namun mangsa hanya dapat membayar sebanyak RM10,000.

“Tanpa berfikir panjang, mangsa memasukkan wang berkenaan ke akaun persendirian di sebuah bank di bandar ini sebelum bertolak ke KLIA untuk menyelesaikan masalah berkenaan,” katanya.


Wan Mohd Samsudin berkata, pada 18 Februari lalu kira-kira jam 11.30 malam, mangsa tiba di KLIA dan berhubung dengan pegawai Imigresen di situ tapi diberitahu rakannya itu tidak memasuki negara ini.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/PenjawatawamterpedayadengankekasihMatSalih/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...