Sunday, October 5, 2008

Angkara dukun ‘karut’ - Suami isteri mati dipukul guna topi keledar untuk pulih

Oleh NUZULSHAM SHAMSUDDIN
berita@kosmo.com.my



ANGGOTA polis mengangkat mayat mangsa di Flat Seri Sarawak, Jalan Hang Tuah kelmarin.

-------------------------------------------------------------------

KUALA LUMPUR – Angkara terlalu yakin dengan amalan karut, sepasang suami isteri maut dipercayai akibat dipukul seorang dukun yang juga anak saudaranya sendiri ketika mendapatkan rawatan secara tradisional di Flat Seri Sarawak, Jalan Hang Tuah, di sini kelmarin.

Mangsa Mohd. Ibrahim Kadar Mydin, 47, dan isterinya, Rosina SM Mydin, 41, mati di tempat kejadian selepas dipukul berkali-kali dengan topi keledar dan batang penyapu.

Mohd. Ibrahim yang menghidap penyakit sukar untuk berhenti merokok dan isterinya, menghidap penyakit hati dikatakan datang ke rumah suspek untuk mendapatkan rawatan bagi memulihkan penyakit tersebut.

Semuanya gara-gara mereka mempercayai cakap-cakap dukun dukun ‘karut’ tersebut yang dikatakan mendapat mimpi untuk mengubati penyakit bapa dan ibu saudaranya itu dengan memukul mereka.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Senior Asisten Komisioner II, Ku Chin Wah berkata, selepas kedua-dua mangsa datang, upacara rawatan dimulakan pukul 2 petang dan berakhir kira-kira sejam kemudian.

‘’Dalam tempoh itu kedua-dua mangsa dipukul oleh suspek yang berusia 23 tahun dengan topi keledar sehingga menyebabkan kedua-duanya mati,’’ katanya ketika ditemui pemberita semalam.

Menurut Chin Wah, sangkaan suspek yang juga bekas pekerja Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) kedua-dua mangsa itu pengsan seketika selepas mendapat ‘rawatannya’ bertukar tragedi apabila kedua-dua mangsa sebenarnya sudah mati.

Beliau memberitahu, ketika kejadian, rumah tersebut dihuni adik beradik suspek berusia antara 15 dan 21 tahun termasuk bapanya berusia 50 tahun serta ibunya berusia 44 tahun.

Mangsa pula membawa tiga anaknya berumur antara 14 dengan 21 tahun yang turut melihat proses rawatan tersebut.

Chin Wah berkata, selepas kedua-dua mangsa tidak sedarkan diri pada pukul 9 malam, ahli keluarga suspek telah menghubungi ambulans untuk menghantar mangsa ke hospital.

Turut cedera dalam upacara ‘rawatan’ itu adalah anak perempuan suspek yang berusia 15 tahun dipercayai turut dipukul.

“Namun selepas ambulans datang, mereka mendapati kedua-dua mangsa tidak bernyawa dan telah menghubungi polis untuk siasatan lanjut,’’ katanya lagi.

Polis yang tiba ke tempat kejadian, mendapati suspek dan ahli keluarganya cuba untuk melarikan diri tetapi berjaya ditahan.

http://www.kosmo.com.my/03102008

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...