Sunday, October 5, 2008

Berdiam demi keselamatan krew kapal

Oleh ATIKAH DALI
berita@kosmo.com.my



MOHD. HASSAN

-------------------------------------------------------------------

KUALA LUMPUR - Selepas mengambil sikap berdiam diri, Malaysian International Shipping Corporation (MISC) tampil memberi penjelasan berhubung dua kapal tangki miliknya yang telah dibebaskan lanun.

Menurut Pengerusi MISC, Tan Sri Mohd. Hassan Marican berkata, tindakan berdiam itu adalah yang terbaik bagi memberi keutamaan kepada nyawa anak-anak kapal yang menjadi tebusan lanun.

Beliau berkata, kesemua anak kapal MT Bunga Melati 2 dan MT Bunga Melati 5 kini melepasi separuh perjalanan menuju ke Djibouti, Timur Afrika.

Jelasnya, kedua-dua kapal tersebut akan melakukan pertukaran anak kapal di Djibouti sebelum berlepas pulang ke Malaysia pada 4 Oktober.

"Bukan untuk sembunyi (maklumat), tetapi keadaan krew kapal yang ditawan serta keluarga mereka di sini menjadi keutamaan kami.

"Ini adalah kejadian sebenar yang berlaku selain tekanan ketika membuat rundingan dengan lanun-lanun terbabit,'' katanya yang memberitahu dua buah kapal dirampas lanun itu merupakan kejadian pertama dalam sejarah MISC.

Hassan memberitahu, buat masa ini, perjalanan kedua-dua buah kapal terbabit belum melepasi kawasan lanun tersebut dan mereka diiringi serta dikawal oleh Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).

Pembebasan kedua-dua kapal tangki itu dilakukan hasil rundingan pihak MISC, Majlis Keselamatan Negara dan TLDM selepas sejumlah wang tebusan dibayar kepada lanun tersebut.

MT Bunga Melati 2 dibebaskan pada pukul 4.14 pagi kelmarin, manakala MT Bunga Melati 5 pula dibebaskan Sabtu lalu.

Mohd. Hassan bagaimanapun enggan mengulas berapa jumlah wang yang dibayar kepada lanun berkenaan dengan alasan menjaga keselamatan anak-anak kapal lain.

"Wang tebusan itu telah diserahkan kepada lanun tersebut melalui tentera kita yang berada di sana,'' katanya.

Kesemua anak kapal selamat, kecuali seorang kelasi warga Filipina yang mati akibat terkena peluru yang tersasar ketika kapal itu dirampas lanun pada 19 Ogos lalu.

Menjelas lanjut, kata Hassan, pihak MISC akan mengendalikan urusan kepulangan anak-anak kapal tersebut secepat mungkin dan ia akan memakan masa beberapa hari lagi sebelum mereka tiba di Malaysia.

"Kita berharap agar semua krew kapal akan pulang dengan selamat dan kita akan maklumkan pada keluarga masing-masing secepat mungkin.

"Kita juga mengucapkan terima kasih kepada keluarga krew kapal yang banyak bersabar dan menghadapi kejadian ini dengan tenang,'' katanya.

http://www.kosmo.com.my/01102008

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...