Sunday, October 5, 2008

Dr. Asharuddin cipta sejarah politik - Calon Melayu pertama tanding jawatan naib presiden Gerakan


DR. ASHARUDDIN (kiri) bersalaman dengan Setiausaha Agung Gerakan, Datuk Chia Kwang Chye selepas menyerahkan borang penamaan calon semalam.

KUALA LUMPURUntuk pertama kali sejak parti Gerakan ditubuhkan pada 1968, seorang calon Melayu dicalonkan untuk bertanding jawatan naib presiden parti pada pemilihan parti itu akan datang yang dijadual 11 Oktober ini.

Dr. Asharuddin Ahmad, 49, Setiausaha Gerakan Bahagian Kuala Selangor, menjadi calon Melayu pertama untuk bertanding jawatan setinggi itu dalam parti yang didominasi kaum Cina, selepas pengasas Gerakan dan presiden parti yang pertama, Dr. Syed Husin Al-Alatas.

Bercakap pada pemberita selepas pencalonan ditutup pada tengah hari di Ibu Pejabat Gerakan semalam, Asharuddin berkata, beliau yakin untuk menang jawatan itu berdasarkan sokongan yang diperoleh daripada akar umbi dalam parti.

“Mungkin akar umbi mahu saya menarik lebih ramai anggota bukan Cina terutama Melayu untuk menganggotai Gerakan,” kata pengurus pemasaran yang mempunyai Ijazah Kedoktoran (Ph.D) itu.

Menurut Asharuddin, beliau menyertai Gerakan untuk memberikan sumbangan kepada semua bangsa Malaysia dan bukannya menjadi jaguh untuk satu-satu kaum sahaja.

“Untuk saya, memang saya tak galakkan parti berteraskan satu kaum dan saya suka menyumbang kepada bangsa Malaysia dan bukan berteraskan kepada satu kaum sahaja,” kata beliau yang menyertai Gerakan pada 1998.

http://www.kosmo.com.my/05102008

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...