Sunday, October 5, 2008

Nikah ditangguh


NOOR FADILAH menyiapkan juadah hari raya untuk bakal suaminya, Nasrudin menjelang sambutan Hari Raya Aidilfitri di Lombok semalam.

-------------------------------------------------------------------

NUSA TENGGARA BARAT (MATARAM) - Usaha untuk mengahwinkan Noor Fadilah Ahmad, 18, dengan Nasrudin Dahrom, 24, tidak dapat dilakukan semalam ekoran masalah permohonan untuk berkahwin masih belum diluluskan.

Bagaimanapun, pasangan tersebut menjangka dapat meneruskan hasrat mereka dalam tempoh seminggu selepas Hari Raya Aidilfitri yang turut disambut oleh umat Islam di sini hari ini.

Menurut Nasrudin, dia tidak bercadang untuk melakukan majlis kenduri kahwin seperti yang lazim dilakukan sama ada di Malaysia atau di sini.

"Tiada majlis perkahwinan, biasa sahaja, cincin kahwin sudah tempah dan akan diambil selepas hari raya nanti. Majlis pernikahan pula saya cadang dalam tempoh seminggu selepas hari raya.

"Persediaan hari raya pula sama seperti tahun-tahun yang lain, tidak ada bezanya walaupun tahun ini agak istimewa kerana keluarga saya bakal menerima menantu baru," katanya kepada Kosmo! semalam.

Semalam, akhbar ini melaporkan kesediaan Noor Fadilah untuk berkahwin dengan pemuda dari Desa Kesik, Lombok Timur.

Malah, dia yang sebelum ini didakwa dilarikan oleh pemuda tersebut tidak sedikitpun menunjukkan rasa kecewa atau tertekan seperti yang dilaporkan.

Dia yang berasal dari Ladang Sungai Gedong, Bagan Serai, Perak nekad mengikut Nasrudin pada 3 September lalu ketika bekerja sebagai operator di sebuah kilang elektronik di Pasir Gudang, Johor.

Ekoran itu, Kosmo! 24 September lalu melaporkan keluhan ayahnya, Ahmad Abdul Hamid, 46, setelah mendapat tahu anaknya sudah dilarikan oleh pemuda tersebut.

Sementara itu, Noor Fadilah ketika ditemui memberitahu, dia turut membantu keluarga Nasrudin membuat persiapan untuk menyambut Hari Raya ini dengan menyediakan juadah mengikut adat budaya di sini.

"Tetapi ibu Nasrudin yang banyak buatkan makanan seperti ketupat dan kuih yang dipanggil jajan pulut dan tapai, saya tengok sahaja dan belajar macam mana kuih tu dibuat.

"Masih banyak yang saya perlu tahu mengenai adat di sini, insya-Allah saya akan jadi seorang isteri yang baik," katanya.

http://www.kosmo.com.my/01102008

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...