Sunday, November 14, 2010

'Perlu ada sangka buruk'

KUALA LUMPUR: “Sekarang bukan macam zaman Nabi Muhammad s.a.w. Zaman itu dasar percaya itu sangat kuat, mana ada kad pengenalan, sijil nikah atau apa-apa berbanding ketika ini hal mengenai derma masjid pun ada orang sanggup tipu,” kata Penasihat Majlis Agama Islam Johor, Datuk Noh Gadut.

Menurutnya, jika di Johor, prosedur meminta derma yang dilaksanakan sangat ketat termasuk perlu menunjukkan surat kelulusan daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), jabatan agama negeri dan daerah, malah surat kedutaan negara asing andai perlu.


Katanya, dokumen pula mestilah berbentuk asli bukannya fotostat iaitu taktik yang selalunya peminta derma rakyat asing gunakan.

“Kita juga tak melayani gambar-gambar berbentuk simpati yang mereka bawa. Dalam hal seperti ini memang perlu ada sedikit sangka buruk sebab tidak mahu nanti nak buat baik akhirnya berdosa.


“Seperkara lagi kutipan derma masjid tidak boleh digunakan bagi tujuan selain pembangunan masjid itu sendiri,” katanya mengulas laporan muka depan Harian Metro, semalam.


Semalam akhbar ini memetik, Setiausaha Agung Pertubuhan Hak Asasi Untuk Rohingya (HURAR) , Fakaruddin Ali Muddin, mendedahkan terpedaya dengan lakonan pengemis itu, ada pengurusan masjid dan surau yang memberikan derma sehingga RM40,000 kepada sindiket terbabit.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Perluadasangkaburuk/Article/index_html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...