Tuesday, September 13, 2011

Najib dituntut laksanakan 5 perkara sebelum PRU 13

Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 13 Sept: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dituntut melaksanakan 5 perkara sebelum membubarkan Parlimen bagi mengadakan Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 akan datang.

Pakatan Rakyat dalam tuntutannya menegaskan, lima perkara yang dituntut itu adalah tuntutan iringan kepada 8 tuntutan Bersih yang perlu dilaksanakan oleh Kerajaan BN bagi reformasi pilihanraya di tanah air.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata, tuntutan pertama dari lima tuntutan itu berupa desakan Pakatan Rakyat terhadap Kerajaan BN pimpinan Najib agar melaksanakan 8 tuntutan Bersih.

Menurut beliau, tuntutan kedua berupa desakan agar Kerajaan BN menetapkan tarikh pilihanraya dengan persetujuan atau muafakat bersama dengan Pakatan Rakyat seperti yang dilakukan oleh parti Demokratik Liberal dan Konservetif di United Kingdom (UK).

"Tuntutan ketiga, Jawatankuasa Pemilihan Parlimen yang akan ditubuhkan oleh Kerajaan mestilah diberikan ruang yang selesa ke arah reformasi pilihanraya di negara ini," katanya pada sidang media bersama beberapa ahli Parlimen Pakatan Rakyat di Pejabat Agung PAS, di sini, hari ini.

Manakala tuntutan keempat, menurut beliau, agenda isu kerakyatan terhadap warganegara asing yang dilakukan oleh Kerajaan BN mestilah dihentikan dengan desakan terhadap Kerajaan BN agar menyediakan satu terma rujukan mengenainya.

Katanya, tuntutan kelima pula berupa desakan Pakatan Rakyat terhadap Kerajaan BN agar menunaikan segala cadangan yang dikemukakan oleh Jawatankuasa Pemilihan Parlimen bagi melakukan reformasi pilihanraya di negara ini.

"Persidangan Parlimen bagi sessi pembentangan Belanjawan 2012 akan berlangsung pada 3 Oktober ini. Sempena persidangan Parlimen yang bermula 3 Oktober inilah nanti Jawatankuasa Pemilihan Parlimen akan ditubuhkan oleh Perdana Menteri," katanya.

Penubuhan jawatankuasa itu, tegas beliau, berikutan desakan Pakatan Rakyat kepada Perdana Menteri agar mengadakan persidangan Parlimen tergempar menerusi surat yang dihantar dan diterima oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz di bangunan Parlimen pada 8 Ogos lalu.

Surat tersebut telah diserahkan oleh Nazri kepada Najib beberapa hari kemudian dan seminggu selepas penyerahan surat itu, Najib telah mengumumkan keputusannya untuk menubuhkan jawatankuasa tersebut.

"Kami dari Pakatan Rakyat ingin menegaskan, Pakatan Rakyat bersedia memberikan kerjasama kepada Jawatankuasa Pemilihan Parlimen yang akan ditubuhkan itu, dengan syarat Perdana Menteri mestilah berjanji untuk memberikan jaminan untuk melaksanakan reformasi pilihanraya sebelum Parlimen dibubarkan untuk mengadakan PRU Ke-13," katanya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian menegaskan, untuk melaksanakan 5 tuntutan itu bukanlah perkara yang sukar sekiranya Kerajaan BN benar-benar ingin melakukan reformasikan pilihanraya di negara ini kerana salah satu dari tuntutan itu telah termasuk dalam 8 tuntutan Bersih.

"8 tuntutan Bersih itu pula sebenarnya sudah boleh dilaksanakan oleh Kerajaan sebelum Jawatankuasa Pemilihan Parlimen ditubuhkan.

"Khidmat kami kepada Jawatankuasa Pemilihan Parlimen itu adalah untuk kepentingan negara, tetapi mestilah ada jaminan daripada Perdana Menteri untuk melaksanakan tuntutan itu sebelum persidangan Parlimen 3 Oktober ini," ujar beliau.

Turut hadir pada sidang media itu, Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar, Datuk Kamarudin Jaffar (Tumpat), Siti Zailah Mohd Yusof (Rantau Panjang), Dr Siti Mariah Mahmud (Kota Raja), Antony Loke (Rasah) dan Mohd Firdaus Jaafar (Jerai).


http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/5378-najib-dituntut-laksanakan-5-perkara-sebelum-pru-13

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...