Tuesday, September 13, 2011

Rumah Terbuka M'sia: Najib gempur kubu Anwar

Susan Loone
Sep 11, 11
12:42pm

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tiba di Rumah Terbuka Malaysia Aidilfitri-Merdeka 2011 di Sekolah Menengah Kebangsaan Guar Perahu di Permatang Pauh dengan menaiki sebuah teksi.

federal government hari raya open house permatang pauh 110911 05Menurut Bernama, ketibaannya pada pukul 12 tengah hari disambut ribuan penduduk tempatan yang datang seawal 8 pagi, dengan diiringi paluan gendang pelbagai kaum dan komuniti 1Malaysia oleh kumpulan gendang tentera dan pelajar sekolah.

Turut mengiringi Perdana Menteri ialah Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Rais Yatim, barisan menteri kabinet dan pemimpin BN negeri.

Majlis Rumah Terbuka Malaysia Aidilfitri-Merdeka 2011 anjuran Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) itu dimulakan dengan acara sentuhan rakyat oleh Perdana Menteri dan pemimpin BN dengan berkunjung ke rumah Norasmah Othman, 41, suri rumah yang terpaksa bekerja untuk menyara enam orang anak slepas suaminya menghidap penyakit kulit kronik.

federal government hari raya open house permatang pauh 110911 06Norasmah menerima bantuan untuk membaik pulih kediamannya daripada KPKK menerusi penyeliaan Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) dan sumbangan daripada pelbagai pihak lain.

Pada ucapannya, Rais berkata beliau tidak pasti jumlah yang hadir pada majlis ini tetapi menjangkakan tidak kurang 20,000 yang hadir.

"Saya tanya Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Ayub Yaacob berapa ramai yang hadir dan bisiknya tak kurang 25,000 orang," katanya.

Ketua Umno Bahagian Permatang Pauh Abdul Jalil Abdul Majid pula mengingatkan orang ramai bahawa hari ini adalah juga ulang tahun tragedi menara berkembar 11 September di mana amerika Syarikat diserang pengganas.

Perubahaan di Permatang Pauh

Katanya, beliau juga ingin melihat perubahaan di Permatang Pauh, yang merupakan kubu dan kerusi yang dipegang oleh Ketau Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Satu rahmat bagi kita.

federal government hari raya open house permatang pauh 110911 04"Hujan mencurah sejak jam 1 pagi hingga 9 pagi tadi, tetapi rakyat tetap berkumpul di sini sejak 8 pagi! Kami ingin katakan kami sokong perdana menteri dengan sepenuh hati,” katanya sambil disambut tepukan gemuruh.

Hadirin pada majlis rumah terbuka itu disajikan dengan pelbagai juadah istimewa seperti nasi beriani daging, lemang, ketupat palas dan beberapa makanan lain serta kuih tradisional.

Perdana Menteri dan tetamu kehormat yang lain turut dihiburkan dengan persembahan artis terkenal tanah air seperti Datuk David Arumugam, Datuk Ahmad Jais, Uji Rashid dan Hail Amir, persembahan oleh kumpulan boria kanak-kanak dan persembahan watak Upin dan Ipin.

federal government hari raya open house permatang pauh 110911  08Najib kemudian menyampaikan penghargaan berupa wang tunai berjumlah RM10,000 dan sijil penghargaan kepada empat tokoh merdeka dari Pulau Pinang iaitu Datuk Seri Mohd Yusoff Latif, Datuk Md Noor Ahmad, Datuk A Subramaniam dan Datuk Oon Choo Eng @ Choo Khye.

Selain itu, beliau menyampaikan sumbangan berupa bungkusan barangan keperluan kepada sepuluh orang yang kurang berkemampuan dan sumbangan 'netbook' 1Malaysia kepada 10 pelajar cemerlang.


http://malaysiakini.com/news/175447

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...