Tuesday, September 13, 2011

Saman Felcra: PAS tidak terlibat dengan konsultan

Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 13 Sept: PAS mengingatkan peserta Felcra yang ingin memfailkan saman terhadap institusi tersebut bahawa parti tidak terlibat dengan mana-mana konsultan yang menawarkan perkhidmatan untuk membantu mereka.

Pengerusi Lajnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Pusat, Mazlan Aliman (gambar) mengingatkan demikian ekoran menerima maklumat daripada peserta Felcra mengenai khidmat konsultan yang ditawarkan.

"Saya nak mengingatkan peserta-peserta Felcra bahawa PAS tidak bertanggungjawab kepada mana-mana elemen ataupun individu-individu yang cuba mengambil kesempatan kononnya mereka ini konsultan yang boleh membantu peserta Felcra untuk memudahkan urusan mereka seperti menyiapkan fail kes, sukat kebun peneroka dan sebagainya," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Lajnah tersebut sebelum ini bersama NGO di bawahnya, badan Bertindak Peserta Felcra (Bapa) sebelum menyatakan bahawa mereka akan menyaman Felcra secara besar-besaran selepas Aidilfitri.

Mereka mendakwa Felcra mengagihkan jumlah dividen yang tidak munasabah kepada penerokanya termasuk salah guna wang koperasi Felcra yang turut didakwa tidak berdaftar.

Mazlan sebaliknya berkata, PAS secara sukarela ingin membantu peserte Felcra menuntut hak mereka selain mengenakan bayaran yang setimpal kepada peguam yang menguruskan kes mereka.

"Saya sudah terima aduan daripada peserta, ada pihak-pihak tertentu mengambil kesempatan untuk menawarkan diri mereka sebagai konsultan.

"Bagi PAS, khidmat kita ialah berasaskan kebajikan yang PAS tawarkan kepada rakyat. Kalaupun ada bayaran ianya bayaran yang ditentukan oleh peguam sahaja, tidak ada mana-mana pihak yang cuba mengambil kesempatan nak kenakan bayaran," katanya yang juga Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak).

Tambahnya, aduan tersebut diterima dariapda peserta Felcra di Perak dan menyifatkan tindakan pihak tertentu yang cuba mengambil kesempatan sebagai tidak wajar.

"Sudahlah peneroka ini susah, ditipu tiba-tiba ada pulak pihak yang mengambil kesempatan untuk menawarkan khidmat dan mengenakan bayaran-bayaran tertentu.

"Bapa yang mengumpulkan maklumat, kalau ada kawasan yang perlu disukat, Bapa akan berurusan dengan pejabat tanah dengan bayaran yang setimpal," katanya.


http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/5387-saman-felcra-pas-tidak-terlibat-dengan-konsultan

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...