Saturday, October 16, 2010

Bajet 2011: Kurangkan beban rakyat

2010/10/16

KUALA LUMPUR: Lebih ramai pembayar cukai mampu memperoleh pelepasan perluasan kelayakan yang diperkenalkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam Bajet 2011, kata Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) Tan Sri Hasmah Abdullah.

Memberi contoh pelepasan cukai RM5,000 untuk perubatan ibu bapa, katanya, pelepasan itu diperluaskan kepada perbelanjaan bagi kemudahan khas seperti lampin pakai buang dewasa dan tidak terhad kepada perubatan sahaja.


“Perluasan kelayakan ini diharap membantu mengurangkan beban pembayar cukai individu yang kini menyumbangkan kira-kira 20 peratus daripada kutipan cukai LHDN,” katanya kepada pemberita pada sidang media sempena lawatan beliau ke Pusat Operasi Talian Khas Bajet 2011 di sini, semalam. Katanya, walaupun pembayar cukai yang menuntut pelepasan meningkat, ini tidak memberi kesan ketara terhadap kutipan cukai kerana tiada pelepasan baru diperkenalkan, hanya lanjutan pelepasan dan kelayakan pelepasan diperluaskan.


“Beberapa pengecualian cukai diperluaskan seperti pengecualian duti eksais bagi kereta nasional untuk orang kurang upaya yang mempunyai ketidakupayaan pendengaran dan pertuturan,” katanya. - Bernama

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Bajet2011_Kurangkanbebanrakyat/Article

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...