Saturday, October 16, 2010

Sistem pendidikan dirombak

2010/10/16

Peruntukan RM6.4 bilion bentuk daya fikir, sahsiah, kreativiti pelajar

KUALA LUMPUR: Sistem pendidikan negara akan dirombak dengan memberi penekanan kepada daya pemikiran, sahsiah diri, kreativiti, inovasi dan daya saing, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berkata untuk Kementerian Pelajaran, peruntukan pembangunan sebanyak RM6.4 bilion disediakan bagi membina dan menaik taraf sekolah, asrama, kemudahan dan peralatan serta memartabatkan profesion guru.

Sejumlah RM213 juta diperuntukkan sebagai ganjaran sekolah berprestasi tinggi serta imbuhan kepada pengetua atau guru besar dan guru cemerlang, katanya.

Bagi memantapkan pendidikan sekolah rendah dan menengah, Najib yang juga Menteri Kewangan, berkata kerajaan menyediakan peruntukan RM250 juta untuk sekolah bantuan modal agama, sekolah bantuan modal jenis kebangsaan Cina, sekolah kebangsaan Tamil, sekolah bantuan modal mubaligh dan sekolah bantuan kerajaan seluruh negara.

“Sebagai mengiktiraf pendidikan Islam, kerajaan bersetuju untuk membiayai bantuan perkapita untuk sekolah agama rakyat rendah dan menengah dengan peruntukan sebanyak RM95 juta.

“Bagi menyediakan guru serta tenaga pengajar yang kompiten dan berkualiti yang dapat membimbing dan mendidik pelajar sekolah sebaiknya, kerajaan menyediakan RM576 juta dalam bentuk biasiswa kepada mereka yang ingin melanjutkan pelajaran,” katanya.

Sebanyak RM213 juta diperuntukkan bagi mengangkat tinggi penguasaan bahasa Malaysia, mempersadakan bahasa Inggeris dan memperkemaskan Kurikulum Standard Sekolah Rendah.

“Kerajaan bersetuju mengambil 375 guru penutur jati, antaranya daripada United Kingdom dan Australia untuk meningkatkan pengajaran bahasa Inggeris,” katanya. – Bernama

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...