Saturday, October 16, 2010

Tidak abai kebajikan penduduk luar bandar

2010/10/16

KUALA LUMPUR: Peruntukan RM6.9 bilion dalam Bajet 2011 untuk pelaksanaan infrastruktur asas membuktikan kerajaan mendahulukan rakyat termasuk di luar bandar.

Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) Datuk Abdul Puhat Mat Nayan berkata infrastruktur asas seperti bekalan air, elektrik dan jalan di luar bandar penting buat penduduk luar bandar berbanding di bandar kerana kebanyakkannya miskin dan berpendapatan rendah.


“Penduduk luar bandar di seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak kira-kira 8.5 juta orang. Jumlahnya tinggi maka itu kerajaan perlu memastikan mereka turut mendapat kemudahan asas agar penduduk luar bandar tidak ketinggalan jauh berbanding penduduk bandar,” katanya.


Beliau mengulas pengumuman Bajet 2011 oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kerajaan menyediakan RM6.9 bilion untuk pelaksanaan infrastruktur asas seperti bekalan air, elektrik dan jalan luar bandar bagi meningkatkan taraf hidup penduduk luar bandar khususnya di Sabah dan Sarawak.


Sebanyak RM300 juta juga akan dibelanja untuk melaksanakan program bantuan rumah bagi golongan miskin dan miskin tegar melibatkan pembinaan dan baik pulih 12,000 unit rumah di seluruh negara terutama di Sabah dan Sarawak.


Abdul Puhat berkata peruntukan infrastruktur asas, program bantuan rumah bagi golongan miskin dan miskin tegar amat diharapkan.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Tidakabaikebajikanpendudukluarbandar/Article

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...