Sunday, February 15, 2009

10 wanita nyaris jadi kurier dadah


MUHAMMAD SABTU menunjukkan barangan rampasan daripada tiga lelaki Afrika di Ibu Pejabat Kontinjen Polis Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Seramai 10 wanita tempatan yang dalam proses tawar menawar bayaran bagi menjadi kurier kepada satu sindiket dadah antarabangsa diselamatkan polis.

Ia ekoran penahanan tiga lelaki Afrika di Plaza Tol Lebuh raya Pantai Baru (NPE) menghala ke Pantai Dalam di sini kelmarin.

Polis percaya tiga lelaki rakyat asing itu dikatakan berada di ibu negara bagi mencari wanita yang sanggup menjadi kurier kepada sindiket mereka.

Difahamkan sekurang-kurangnya 10 wanita tempatan sedang berinteraksi dengan tiga lelaki asing itu untuk menjadi kurier dadah kerana teruja dengan upah lumayan.

Wanita-wanita yang nyaris menjadi mangsa kepada sindiket itu berasal dari ibu negara dan berusia dalam lingkungan 20 dan 30-an.

Sindiket didalangi seorang pelajar Mozambique jurusan Kejuruteraan Elektrikal di sebuah kolej swasta di sini ditahan semasa dia menaiki sebuah teksi menghala ke Stesen KL Sentral pukul 4.20 petang.

Ketika ditahan, dalang berusia 34 tahun itu bersama seorang lagi rakannya yang merupakan pelajar Nigeria jurusan Pengurusan Perniagaan di kolej sama berusia 24 tahun membawa dua buah beg pakaian tanpa diisi barang.

Polis yang memeriksa kedua-dua buah beg tersebut pada mulanya tidak menemui apa-apa sehinggalah kedua-dua beg tersebut dikoyak dan polis menemui dadah jenis heroin tulen seberat tiga kilogram.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0214&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_08.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...