Sunday, February 15, 2009

Koloni asing bukit mahkota


WALAUPUN rumah hanya sekadar bangsal, warga Indonesia di pinggir Bandar Bukit Mahkota, Kajang ini sudah tinggal di situ sejak enam tahun lalu.


BANGI - Jika warga Bangladesh disumbat dalam rumah dan merempat di bawah jambatan, pendatang Indonesia pula terus 'menyorok' di dalam hutan atau ladang supaya tidak dikesan pihak berkuasa.

Biarpun senarionya berbeza, tujuan mereka ke negara ini untuk mencari rezeki diambil kesempatan oleh majikan tidak bertanggungjawab.

Kosmo! semalam membuat satu lagi tinjauan di penempatan kongsi yang didiami kira-kira 50 warga Indonesia dalam ladang kelapa sawit di Bandar Bukit Mahkota dekat sini yang dipercayai dibangunkan sejak enam tahun lalu.

Lokasi koloni kali ini terletak kira-kira 20 kilometer dari koloni warga Indonesia di Bandar Baru Bangi seperti yang dilaporkan Kosmo! pada 26 Januari lalu.

Ia juga menyaksikan rumah-rumah berdindingkan papan lapis dan beratapkan zink didirikan begitu hampir antara satu sama lain tanpa bekalan air atau elektrik.

Setiap lapan hari sekali, mereka dibekalkan dengan satu lori air. Bekalan itu didakwa dibayar oleh seorang tauke tetapi jika bekalan itu tidak tiba, mereka terpaksa mencari sendiri sumber air termasuk menakung air hujan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...