Sunday, February 15, 2009

Bebas tapi bersyarat


SEBAHAGIAN warga Bangladesh yang mengambil angin selepas dikurung di sebuah rumah kedai di Bandar Sri Damansara, Petaling Jaya semalam.



KERATAN Kosmo! 12 februari.


PETALING JAYA – Ibarat bebas daripada penjara. Itulah perasaan sekumpulan warga Bangladesh yang bebas semula semalam selepas dikurung di sebuah rumah kedai di Sri Damansara di sini.

Tinjauan Kosmo! Ahad ke kawasan tersebut mendapati mereka kini dibenarkan keluar dari rumah terbabit untuk membeli barangan keperluan atau sekadar melepak di luar.

Bagaimanapun, mereka diwajibkan mengisi buku rekod keluar masuk yang diuruskan oleh seorang lelaki yang bertindak sebagai pengawal keselamatan yang dilantik oleh agensi yang membawa masuk warga Bangladesh itu.

Salah seorang pekerja tersebut yang hanya ingin dikenali sebagai Karim memberitahu, hanya 10 orang dibenarkan keluar pada satu-satu masa.

“Tak boleh keluar semua, pintu masih lagi berkunci yang dipegang oleh jaga yang juga orang Bangladesh.

“Kami semua rasa baru lepas daripada penjara sahaja. Sudahlah tidak ada kerja, perasaan kami semua di sini sangat tertekan,” katanya ketika ditemui semalam.

Kebenaran untuk keluar dipercayai ada kaitan dengan lawatan mengejut Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator T. Murugiah kelmarin setelah Kosmo! melaporkan tentang nasib 140 warga Bangladesh yang ‘disumbat dan dilambakkan’ di sebuah rumah kedai di Bandar Sri Damansara tanpa sebarang pembelaan.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0215&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...